onsdag 1 januari 2020

Årskavalkad Österlen 2019

...några utflykter under året som gick
En av årets första utflykter gick under februari i vintrig miljö till Rörums backar. Här utsikten från Skallahögbjer, kullen med det ensamma trädet. Hela bildreportaget kan du se här: Vintersol över Rörums backar. (Jag återvände sen i september, de bilderna kan du se här).

Det var dock inte årets första utflykt på Österlen. Den gick i januari till den lilla kyrkbyn Östra Hoby i hjärtat av Österlen. Här blev det byavandring och upptäcktsfärd, se alla bilderna här: Ett besök i Östra Hoby.

Under januari blev det även ett besök i Örnahusen, ett litet fiskeläge med gammaldags charm och lokalt utbud. Det blev liten vandring längs havet och byavandring bland husen. Hela fotoreportaget hittar du här: En utflykt till Örnahusen.

Den 24 februari gjorde jag en vandring längs Verkeån, från Ravlunda till Brösarp där jag avrundade med söndagsmiddag på Gästis. Bilden ovan är från Kungsmölla gård och gamla vattenkvarn som ligger vid ån. Hela bildreportaget ser du här: Vandring längs Verkeån.

I mars månad åkte jag till Kivik för en byavandring på egen hand, närmare bestämt längs den gamla huvudgatan i fiskeläget. Laddad med research på förhand skulle jag nu på upptäcktsfärd. Resultatet blev detta bildreportage: Byavandring i Kivik. Del två av vandringen kom en dryg vecka senare: Åter till Kivik.

Sista dagen i mars månad gick denna vandring över Brösarps backar och ner i Verkeåns dalgång. En bit på Skåneleden till Vantalängan och Backaleden tillbaka. Våren på gång, men ännu något kylslagen. Alla bilderna ser du här: Vandring över Brösarps backar.

I början av april blev det en riktig vårutflykt med strövtåg i Tjörnedala, "en av de skönaste lundar i riket", som Carl von Linné sa vid sitt besök där 1749. Du kan se alla bilderna här: Strövtåg i Tjörnedala.

I slutet av april gav jag mig åter ut i vandringsparadiset på Österlen, närmare bestämt gick jag genom Kungens Ora och Drakamöllan upp till Äskebjär. Se hela fotoreportaget här: Vandringsparadiset på Österlen.

Plötsligt bara hände allt i landskapet. Liten promenad i utkanten av Simrishamn och jag utropade: Gult är guld. Litet bildreportage blev det också: Gult är guld. Och inne i staden var det blomstertid, se bilderna här

När vi hade kommit så här långt tyckte jag det var dags för några vårbilder från Simrishamn och valde ut tjugo stycken för visning i liten potpurri: Tjugo bilder från Simrishamn. Fler vårbilder finns att se; En dag i solen (Vårhallen), De ljuvliga strandängarna och Blåregnets tid är nu.

En söndag i början av maj var det dags för en vandring från Brantevik till Hylkan längs den sköna kusten. Det resulterade i följande bildreportage: Vandringen till Hylkan. (I september vandrade jag vidare från Hylkan söderut till Gislövshammar. Det bildreportaget kan du se här).

Vi var nu inne i juni månad och strandängarna exploderade i färger. Här ett bildreportage från Simris strandäng: Vilt på ängen.

I Kåseberga flammade backafallen när blåeld och vallmo blommade i midsommartid. Se alla bilderna från fiskeläget här: Kåseberga flammar.

I slutet av juni inledde jag utforskandet av alla socknar och kyrkbyar i gamla Järrestads härad. Det finns nio stycken. Det var intressanta och lärorika utflykter. Länkar till alla utflykterna finns samlade här: Järrestads härad på Österlen.

Liten värmebölja drev oss till stränderna söndag 30 juni. Här bilder från Löderups strandbad, en av de finaste sandstränderna i Skåne: Bilder från Löderups strandbad.

Dagen innan blev det lite vandringar i Simrishamn, Rosornas stad. Sommarens fröjd på sin höjdpunkt, se alla bilderna här: En dag i Rosornas stad.

I skogens dunkla och fridfulla tjärn öppnar näckrosorna sina vita och vackra blommor i mitten av juli månad. Ett bildreportage från ett av mina många besök i Bäckhalladalens naturreservat: Näckens rosor i Bäckhalladalen.

I slutet av juli blir det en vandring från Ravlunda till Haväng längs Backaleden som följer Verkeåns vackra dalgång. Bildreportaget hittar du här: Liten vandring till Haväng.

Snart är vi inne i början av augusti då ljungen blommar. Brösarps norra backar är en extra upplevelse då. Bildreportage från mitt besök: Brösarps backar brinner.

Vitemölla strandbackar är en annan favorit. I slutet av augusti gjorde jag några sköna strövtåg i detta unika naturreservat. Det blev ett bildreportage: Vitemölla strandbackar.

Vid denna tid blev det även en vandring från det lilla fiskeläget Vik norrut längs kusten upp till Knäbäckshusen. En härlig sträcka för skön vandring: Vandring från Vik norrut.

Sista helgen i september besökte jag äppelmarknaden i Kivik, en trevlig tillställning med god underhållning, stort utbud av lokala produkter och matservering. Det hela invigs med avtäckningen av årets äppeltavla - bildreportage här: När täckelset faller i Kivik.

I början av oktober gick jag till Stenshuvud från busshållplatsen i Södra Mellby och upptäckte att även vägen dit kan vara en upplevelse. Naturligtvis blev det fin utsikt från bergets olika "huvuden". Se bildreportaget här: Gå till Stenshuvud.

Under oktober besökte jag min barndoms by på Österlen och gick en byavandring för att återkalla minnena från en svunnen tid. Bildreportaget kan du se här: Glemminge och Glemmingebro.

Hösten kom och en dag i mitten av oktober stannade jag till vid Vitebroar i norra Simrishamn. Av bilderna jag tog blev ett litet fotoreportage: En studie i rött.

Vi skriver nu söndag 17 november 2019, men naturen bjuder på sköna upplevelser. Här är det utsikt från en höjd i Bäckhalladalens naturreservat strax norr om Simrishamn. Se alla bilderna här: Friden i Bäckhalladalen.

I slutet av november besöker jag Österlens muséum på Storgatan i Simrishamn. Bland annat för att se utställningen Ellen Trotzig och landskapet. Bilderna hittar du här: Österlens muséum i Simrishamn.

Bilderna från utflykter på Österlen under året 2019. Dock endast ett urval av alla de sköna små resor, vandringar och cykelturer som det blev under året som gick. Stort tack för all uppskattning som jag mött under mina tre år i Simrishamn och på Österlen.

Se även Skånska Resor: Skånsk årskavalkad 2019


1 kommentar: