måndag 29 april 2019

Gult är guld

...sätter färg på Skåne
Plötsligt så är de där - de gula fälten som skiner som guld...

Jag kommer ut vid Åbackarna och det har regnat (välbehövligt kan jag tänka) - men rapsfältens lyser upp...

En liten kamrat tar sig över stigen. Den säger: "Ta det lugnt, njut av tillvaron medan du kan"...

Jag säger till mig själv att inte hasta förbi våren och försommaren - jag ska vara närvarande i förändringarna som sker...

Jag stannar upp inför vyn mot Tommarpsåns dalgång och backarna upp mot byn Gröstorp...

Vilken förändring sen jag var här senast och det var inte så länge sen!

Och se kossorna har fått komma ut på grönbete i backarna...

Kvejsehög bortom det gula...

Simrishamn inramat i gult...

Vyn tillbaka mot backarna...

Mycket gult blir det...

En stor färgklick i landskapet...

Västra Simrishamn - granne med landet...

Rödplister lyser också upp - här i vägkanten...

Se vad som händer och så snabbt - vilken mångfald av färger...

Vy mot Simris by...

Mera fägring i vägkanten, jag tycker att det liknar en skatnäva - någon som vet? Bladet som sticker upp i nedre vänstra hörnet hör till blomman...

Kvejsehög försvinner bakom mig...

Men vad nu? Jo, efter regn kommer sol - vi får se hur det blir med det, men just nu tackar jag...

Mera gult...

...och ännu mera...

Bilderna från en liten promenad ut mot Gröstorp söndag 28 april 2019


2 kommentarer:

  1. Det gula är ju det man ser fram emot efter vintern, och doften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Tänk så många vårblommor som lyser upp med just sin gula färg; vintergäck, svalört, vårlök, gulsippor, gullvivor med flera...

      Radera