måndag 1 april 2019

Vårljus i Bäckhalla-dalen

...tillbaka efter mörka vintern
Tillbaka till ett av mina smultronställen, naturreservatet Bäckhalladalen strax norr om Simrishamn...

Den östra ingången till reservatet...

...men idag tror jag att jag tar vägen över gamla stenbrottet (strax intill)

Gamla böljeslagsmärken bildade på botten av ett femhundra miljoner år gammalt hav...

Vid kanten av brottet...

Så här tidigt på våren, innan träden grönskar, är utsikten bättre på flera håll - här ser man bort mot hamnen i Simrishamn...

Vyn över stenbrottet har sin tjusning...

Skogens färgpalett får allt fler fantastiska nyanser...

Böljeslagsmärken vid stupets rand...

Urtid möter människans ingrepp...

Bäckhalladalens naturreservat är gammal utmark, äldre betesmark som nu delvis håller på att växa igen - det skapar en speciell upplevelse...

Jag lämnar brottet...

...och beger mig in i skogen...

Små sjöar...

...och rester av gamla stengärdsgårdar...

Till sommaren slår näckrosorna ut i skogsdammen... 

Skogen är en väldig blandning...

I den stora gläntan...

...syns små blommor...

...och nya färger väcks till liv...

Långsamt vaknar dalen i vårens ljus...

Kärret vaknar också, mycket vatten och mycket liv väntar under ytan...

Jag ger mig ut på de betade fälten...

Ängen möter skogen...

Ängar som otåligt väntar...

...på vårens frigörande värme...

Jag drar mig in mot skogen...

Trappan uppför branten...

...till granskogens dunkel...

...och strilande ljus...

Bäcken i Bäckhalladalen...

Jag går genom en bokskog som snart ska slå ut i skir grönska...

Passerar några äldre trähus...

Entré till hagen...

...som bjuder på havsutsikt...

...och glänsande, gnistrande stenhällar (bortom, fast ganska nära, har vi staden)...

Gigantiska klippblock - som vore de ditlagda av en jätte...

Det har de också blivit - inlandsisen var denna jätte...

Frid i hagen...

Sten i hagen...

Fantastiska böljeslagsmärken...

Naturens magiska skapelser...

Över stängslet...

Skogens färger...

Över bäcken i Bäckhalladalen...

En ticka som ombesörjer kretsloppet...

På väg ut ur reservatet passerar jag nu stenbrottet på andra sidan...

Bilderna från en liten vandring i Bäckhalladalen tisdag 26 mars 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar