torsdag 4 april 2019

Skogsbackens naturreservat

...grön oas mitt i Tomelilla
Några minuter från järnvägsstationen så är man mitt i det kommunala naturreservatet Skogsbacken med Väladalen...

Här trivs ekorren och många andra djur, även sällsynta fladdermöss och fåglar...

Det är en härlig tid nu med begynnande vår...

...och den första skira grönskan som är på gång...

På marken ser jag att vitsippor...

...och den gula svalörten är beredda på en snar explosion av blommor (längre fram väntar orkidéer och andra sällsynta blommor på att slå ut i Skogsbacken)...

Jag kommer in från kröken Kyrkogatan-Idrottsgatan - och nedanför till vänster om mig porlar Välabäcken...

Jag går längs stigen som följer Välabäcken (öring finns i hela bäcken)...

Vy över mot närbelägna bostadsområdet Sölvegården...

En skön promenad i vårsolens sken...

...och skiftande upplevelser med bokskog i motljus...

Sköna vyer...

Liten gångbro över bäcken...

...som rinner vidare - jag lämnar den här...

Passerar ett område med alkärr...

...och slår in på en stig som leder upp mot backen...

Här träffar jag den orädda och nyfikna ekorren som samlat något mjukt till boet...

Uppe på backen finns vindskydd, sittplatser och grill...

...och en liten granskog...

...som är stor nog för att vara en sago- eller indianskog...

Det finns gott om sittplatser längs stigen där man kan fika och njuta av utsikten...

En skön och grön oas mitt i Tomelilla...

Bilderna från ett besök vid Skogsbacken tisdag 2 april 2019

Mera information se Tomelilla kommun: Skogsbacken med Väladalen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar