lördag 13 april 2019

Tolv utflykter i Mellanskåne

...upplev natur- och kulturlandskapet
Vid stranden av Ringsjön ligger slottet Bosjökloster som har anor tillbaka till 1100-talet. Se hela bildreportaget här: Vackra Bosjökloster.

Fulltofta Naturcentrum är Skånes största strövområde - kan vara värt en utflykt oavsett årstid. Se alla bilderna från mitt besök där: Fulltofta Naturcentrum.

Från Fulltofta Naturcentrum vandrade jag till Ringsjön förbi Fulltofta by och slott, storkhägnet, genom det vackra landskapet ner till sjöns strand och Gäddängen - se hela bildreportaget här: Vandringen till Ringsjöns strand.

En bit söder om Ringsjön hittar man Rövarekulan, ett genuint skånskt utflyktsmål. Följ med på vandring i bild och text genom denna vackra oas längs Bråån: En tur till Rövarekulan.

I västra delen av Mellanskåne ligger staden Eslöv - där finns mera att upptäcka och utforska än vad man tror; stadsvandringar, slottsutflykter, leksaksmuséum, naturområden, en liten kyrkby och mycket mera. Hela fotoreportaget här: Tre dagar i Eslöv.

Eslövs leksaksmuséum är värt en egen utflykt och ett eget fotoreportage: Eslövs leksaksmuséum.

Hörby, som ligger öster om Ringsjöarna, är en modern handelsort med gamla anor. Följ med på en byavandring i bild och text längs sköna promenadstråk i denna gamla knutpunkt och marknadsplats som rymmer mer än man anar: Hörby en modern handelsort.

Thulestenarna i Västra Strö är ett märkligt vikingatida monument som består av sju resta stenar, varav två är försedda med ornament och runristningar - se mitt bildreportage här:
Thulestenarna i Västra Strö.

Höör mitt i Skåne - en ort med dragningskraft. Bilder från en upptäcktsfärd på en intressant plats i Mellanskåne: Höör mitt i Skåne.

Mellanskåne har många slott som är sevärda. Trolleholm är ett sådant, det ger en stämning av romantiskt sagoslott. Tyvärr är det inte öppet för allmänheten, man får titta från lite håll - se mitt bildreportage här: Trolleholm.

Vid Trollenäs kan man promenera i den vackra slottsparken och där finns även en kaffestuga, se mitt reportage: Trollenäs slott.

Tusenårseken - Skånes största träd som man finner i mitten av landskapet. Se alla bilderna här: Tusenårseken.

Bilderna från utflykter i Mellanskåne 2018-2019

2 kommentarer:

  1. www.karlxistenar.se inte att förglömma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns på min lista för kommande utflykt. Det blir ett reportage så småningom.

      Radera