fredag 14 december 2018

Trolleholm

...det stängda slottet
Trolleholm är ett slott i Svalövs kommun, någon mil öster om Svalöv - här zoomar jag in slottet från vägen jag kommer cyklande på...

På väg mot Trolleholm, som jag vet är stängt för allmänheten numera - dock lite nyfiken på hur mycket jag kan få se utifrån...

De gamla vackra ekonomibyggnaderna kan man se från vägen...

Från vägen zoomar jag in sagoslottet som har en lång historia - det var dock först i slutet av 1800-talet som Trolleholm fick sitt sagoliknande utseende då det restaurerades i en tidig renässansstil...

Passerar ekonomibyggnader...

...och stannar vid den stora ingången...

Skylten upplyser om att detta är privat mark...

Tur jag kan zooma in - och titta närmare på de tre trevåningsbyggnaderna i tegel med de fyra hörntornen med skottgluggar och koniska huvar...

Effekten blir utan tvekan en stämning av romantiskt sagoslott...

Jag går runt och tittar på håll...

...överallt möts man av skyltar som avvisar...

Tittar ut över den lilla sjön...

Provar på en annan sida...

...hittar en skylt som inte avvisar, bara upplyser om att grinden ska stängas - vilket jag gör...

...när jag inträtt i slottsparken...

...och här är alltså en bild på Trolleholm tagen inifrån slottsparken...

Bilderna från ett besök vid Trolleholm onsdag 12 december 2018




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar