lördag 1 december 2018

En tur norrut från Simrishamn

...tips på utflyktsmål på Österlen
Bilden är från Ravlundafältet längst upp i norra delen av Österlen, men vi tar det från början - resan startar i Simrishamn...

De första sevärdheterna hittar man så nära Simrishamn att man kan promenera eller cykla dit (det finns även bussar) - här en bild från Vårhallen, en klippig udde där man kan söka lugnet (se mitt fotoreportage Vårhallen forever) eller dramatiken (se mitt inlägg Vårhallen och vågorna). Här ifrån kan man också vandra till Baskemölla längs stranden - se Vandring Vårhallen-Baskemölla.

Inte långt från Vårhallen, en liten bit inåt land, kan man uppleva Bäckhalladalen. Här ett fotoreportage från midsommartid: Näckrosorna i Bäckhalladalen. Det är en plats att besöka alla årstider, här ett reportage från mitt senaste besök: Bäckhalladalen i november.

Tar man nu bussen, SkåneExpressen 3, från Simrishamn norrut så kommer man efter bara några minuter till det lilla fiskeläget Baskemölla. Det är i högsta grad värt ett besök, här ett bildreportage från min senaste rundvandring i "lajed": Baskemölla fiskeläge. Strax norr om läget finns Tjörnedala med bland annat den fantastiska orkidéängen, se bilderna här: Sommar på Österlen. En av de bästa vandringssträckorna går härifrån till Vik: Vandra till Vik.

Fortsätter vi med bussen ytterligare ca 5 km norrut längs väg 9 så kommer vi till Rörum, den vackra byn på backarna. Den är värd att titta på, i april i år var jag där och gjorde sen detta bildreportage: Rörum på Österlen. En gång på våren gick jag istället åt motsatt håll, ner till havet vid Knäbäckshusen och sen vidare till Stenshuvud: Stenshuvuds Nationalpark

Här får vi dröja lite. Bilden är från Rörums backar ner mot byn och i bakgrunden Östersjön och Stenshuvud till vänster. Då tog jag buss 574 från Simrishamn och åkte över Gladsax och steg av i Sträntemölla. Där besökte jag vattenfallet vid Forsemölla och gick sen upp på Mandelmanns ängar på Rörums backar - se alla bilderna här: En vårutflykt till Rörums backar.

Buss 574 stannar även i Sankt Olof, den gamla vallfartsorten på Österlen. Fast den här gången så tog jag med cykeln på tåget till Smedstorp och cyklade där ifrån till Sankt Olof. Många sevärdheter finns det, jag försökte hinna med åtskilliga - bilderna här: Utfärden till Sankt Olof.

Slutstation för buss 574 är Vitaby och dit kom jag en vacker vinterdag och företog en rejäl byavandring (och avslutningsvis gick jag till Vitemölla och tog bussen tillbaka där ifrån). Hela fotoreportaget kan du se här: Vitaby kyrkby och stationssamhälle.

Vi återvänder till väg 9 och fortsätter norrut. Från Rörum till Södra Mellby är det mindre än fyra kilometer. Uppe på höjden tronar kyrktornet som blev landmärke för sjöfararna. Södra Mellby "mitt i bästa biten av Österlen". Följ med på byavandring nedför Mellby backe och runt till sevärdheter i trakten - se alla bilder här: Södra Mellby med gammaldags charm.

Bussen går inom Kivik och stannar vid torget och på flera andra platser. Den här gången passar jag på att gå av redan vid Skogsdala i södra delen av samhället. Sen ger jag mig av till Esperöd, Karakås och Hällevik, alla intressanta platser. Se hela fotoreportaget här: En utflykt till Kivik. Förra året var jag på den 30:e äppelmarknaden och det har jag dokumenterat med bilder här.

Mellan Kivik och Vitemölla är det egentligen bara marknadsfältet. Denna sommaren tog jag mig tid att titta närmare på det gamla fiskeläget Vitemölla - på bilden ovan är det just möllan i Vitemölla som jag bekantar mig med. Bilderna från besöket kan du se här: Vitemölla från grunden. Förra året gjorde jag en fantastisk vandring mellan Vitemölla och Haväng: In i skånska regnskogen.

Fortsätter man ytterligare en liten bit med SkåneExpressen 3 kan man stiga av vid Ravlunda kyrka och titta på den gamla byn. Det gjorde jag i våras och här kan du se reportaget: Resan till Ravlunda. I början av maj var jag tillbaka och då vandrade jag här ifrån ut till Haväng vid havet: Vandring till Haväng.

Efter Ravlunda kommer man fram till Brösarp. Jag lägger in en vinterbild där ifrån därför att min byavandring i Brösarp ägde rum under vintertid - se hela reportaget här: Brösarp mitt i naturen. Jag var tillbaka i somras och vandrade i trakten - här reportage med somriga bilder: Vandring vid Brösarp. Denna sommaren var jag där även för att åka med ångtåget och för att gå på matfestivalen. Från Brösarp har jag även cyklat till Agusastugan och vandrat till Hallamölla.

I Brösarp kan man byta buss till SkåneExpressen4 och åka en bit söderut till Eljaröd. Där ifrån cyklade jag sen till Andrarum och Christinehof. Hela färden finns skildrad här:
På upptäcktsfärd i Albo härad.

Man kan också fortsätt norrut med buss 3, gå av vid Torparebron för att vandra vid Brösarps norra backar eller för att gå till Brösarps station och åka med ångtåget. Man kan även fortsätta ytterligare en hållplats längre fram, gå tillbaka en bit och hitta ut på Ravlundafältet, ett mycket populärt utflyktsmål - se hela bildreportaget här: Ravlundafältet.

Bilderna från utflykter i norra delen av Österlen under 2017 och 2018


2 kommentarer: