lördag 13 oktober 2018

Vitemölla från grunden

...annorlunda besök i fiskeläget
Jag ville veta lite mera om Österlens nordligaste fiskeläge och se något som jag inte sett förut...

Jag stiger av bussen vid hållplats Källebacken vid väg 9...

...och väljer att följa Möllebacken som är den ursprungliga vägen till Vitemölla…

På väg nedför backen mot stranden...

Där Möllebacken möter Lejegatan stannar jag för att titta på möllan i Vitemölla - detta är vattenkvarnen vid Möllebäcken, grunden för alltihop och det som hela fiskeläget är uppkallat efter...

Och den har stått här sen slutet av 1600-talet, inte samma byggnader, men på samma plats (då fanns det fyra hus i Vitemölla, alla kring möllan). Jag måste få se mera av detta, tänker jag och har turen att träffa på ägaren, som släpper in mig på den privata marken...

Det är naturligtvis lite ont om vatten i dammen efter den torra sommaren...

...men otroligt vackert...

Här kan man ta sig över vattenfårorna...

...blicka tillbaka mot kvarnhuset...

...och slänten ner mot ån som förvandlats till den skönaste trädgård...

Så otroligt vackert!

Hela stället är en fröjd för ögat...

Efter den fantastiska upplevelsen fortsätter jag Möllebacken...

...ned till havet...

Här rinner Möllebäcken ut i havet, på sin väg hit hade den en gång i tiden inte mindre än fyra vattenmöllor - själv har jag sett en tidigare, nämligen Krubbemölla vid Vitaby…

Möllebäckens mynning...

Jag fortsätter runt kroken i norr, Garnhängevägen...

Bron över ån...

Tänkte jag skulle titta lite hur bebyggelsen ser ut norr om bäcken...

En liten stig följer bäcken, som rinner till vänster - till höger små trähus...

På ett ställe kan man blicka över mot vattenkvarnen...

Stigen leder fram till en liten hage där det tydligen firats midsommar...

Norr om finns Vitemölla strandbackar...

...ett naturreservat med fina vyer, omväxlande natur och stor artrikedom...

Det är också en naturskön kustremsa med fin sandstrand...

Jag drar mot hamnen i det starka brittsommar-motljuset...

En sidogata (eller strädde) bär namnet Möllekruet, vilket syftar på en krog, som tillkom på 1700-talet när Vitemölla expanderade, antalet hus, liksom befolkningen ökade...

Av två boende, som jag tillfrågar, får jag veta att krogen låg rakt in här, precis där vägen svänger...

Närmar mig hamnen...

...och passerar detta hus - fortfarande vid Garnhängevägen...

Det finns ännu en handfull yrkesfiskare som ger liv åt hamnen...

Utsikt från hamnen mot strandbackarna i norr...

Genom hela fiskeläget, från norr till söder, löper Lejegatan - här följer några glimtar med hus utmed den långa gatan...

Del av Lejegatan…

Lejegatan, utsikt norrut mot strandbackarna...

Nu följer jag Källebacken för att komma upp på höjderna...

Jag följer en gata med namnet Furet söderut och kommer rakt ut på marknadsplatsen (mellan Vitemölla och Kivik där man varje sommar håller Kiviks marknad i juli månad)…

Här uppifrån är det fin utsikt längs kusten söderut mot Kivik (dit tänker jag mig sen för att äta lunch)

Uppifrån tallskogen har man viss utsikt - här nedanför är det gamla badhotellet i Vitemölla...

Utsikt ned mot lejed vid hamnen...

Vy mot strandbackarna i norr (en tanke som slår mig är att det kanske kunde vara idé med en trädfri utsiktsplats, här är verkligen mycket att titta på)…

Nere på Lejegatan och slår en blick in mot Per Kals strädde…

Passerar gamla badhotellet...

...och här upphör Vitemölla - men börjar, å andra sidan, strandvägen mot Kivik, som här och en god bit fram, fortfarande heter Lejegatan…

Här finns också den södra badstranden...

...som sträcker sig långt mot Kivik...

Bilderna från en vandring i Vitemölla fiskeläge fredag 12 oktober 2018

Hemsida för Vitemölle lejeförening


2 kommentarer:

  1. Vitemölla natur, blandad som den är, utgör för mig en av de vackraste naturupplevelser på Österlen. Tack för dina härliga bilder och text! Birgitte

    SvaraRadera
  2. Tack för din uppskattning, Birgitte! Jag håller verkligen med dig, från den naturen har jag många fina minnen bevarade från olika årstider.

    SvaraRadera