onsdag 17 oktober 2018

Ett besök på Grand Hotell i Lund

...och trevlig promenad i staden
Grand i Lund är klassiskt, en historisk byggnad och ett hotell med själ, som det sägs...

Jag anländer till Lund med tåg och börjar med att beundra den vackra järnvägsstationen...

Det är inte många steg till Bantorget där Grand Hotell står - och det är tur för nu känns det att det är dags för lunch...

Grand Hotell öppnade år 1899...

Arkitekten hette Alfred Hellerström och när det gällde hotellets yttre hade han fransk slottsarkitektur som förebild, läser jag...

Här äter jag en alldeles utmärkt lunch tillsammans med min gamle vän Christer, som bor i Lund sen länge...

Trevligt bemötande och trevlig miljö, kan vi konstatera...

Foajén utanför Piraten-Salen - när vi är på denna klassiska mark tänker vi gå husesyn, med Christer som kunnig guide...

Ingång till Piratensalen...

Under sina Lundaår, 1914-1918, var Piraten stamgäst på Grand...

Det var här han fick sitt smeknamn och provade historier som senare skulle komma i tryck...

Piratensalen med utsikt mot Bantorget - Piraten skildrade senare Grand och sina Lundaår i romanen Tre terminer...

Vi beger oss uppåt i byggnaden...

Grand Hotell har också varit samlingspunkt för en rad akademiska sällskap och ordnar genom tiderna, bland annat Lucasgillet...

Här en titt in i Lucas-salen - på väggarna hänger porträtt på betydande män (endast män tilläts vara medlemmar)…

...till exempel Lundaprofilen Sten Broman...

Han har förresten även en egen sal uppkallad efter sig...

Utsikt mot Bantorget från Sten Broman-salen...

På väg ut ur hotellet är jag mycket nöjd med detta mitt första besök på Grand i Lund - och kul att jag fick min gamle vän Christer som ciceron...

Så småningom blir det eftermiddagsfika på Stadsbibliotekets café och på väg ut därifrån får jag denna bild mot Bredgatan/Kyrkogatan med Universitetshuset rakt fram...

En titt in på Wickmanska gården, anrik handelsgård vid hörnet Bredgatan/Paradisgatan...

Agave vid ingången till Botaniska trädgården...

Brittsommarsol förgyller hösten...

...och det blommar på nytt...

Vacker vattenspegel omgiven av både blommor och höstlöv...

En fantastisk blomma med namnet Oktoberstormhatt...

En oas i staden...

Vi beundrar de vackra stammarna hos Kinesisk sekvoja

...och Mammutträd...

Avkoppling på bänk...

...och sen blir det botaniserande bland ölsorterna på Spisen Restaurang & Bar...

Före supén blir det stadsvandring då vi bland annat tittar på dessa tämligen nybyggda hus i gammal stil på Sankt Månsgatan…

Där ifrån kan man också sikta "Lunnapågarna" på domkyrkan...

...som vi en stund senare passerar på östra sidan...

Bilderna från en utflykt till Lund måndag 15 oktober 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar