lördag 13 oktober 2018

Vandringar vid Knivsåsen

...varierad natur i åslandskap
Böljande åsar, lummig bokskog och ett mäktigt stenbrott - där har vi några ingredienser i en vandring i Knivsåsens naturreservat...

Jag hoppar av bussen vid hållplats Knivsåsen vid väg 11 strax öster om Dalby...

Följer skyltarna och vandrar femhundra meter på en liten stig...

...så står jag strax vid Dalby stenbrott - men det tänker jag spara till sist...

...och ger mig istället iväg en liten bit österut längs Veberödsvägen...

...och svänger in till vänster (norrut) på den här lilla vägen...

Åslandskapet är vidsträckt här - hade det inte varit för soldiset så hade man kunnat se betydligt längre idag...

Där nere längs åsen har lövskogen börjat flamma i höstfärger...

På vänster sida ser jag den betade delen av Knivsåsen - här ser vi åsen från sidan och den böljande formen framträder tydligt...

Inlandsisens avsmältning formade åsen, de högre partierna härrör från sommartid när avsmältningen var större och mera grus och stenmaterial avsattes...

Jag närmar mig skogen...

...och väl där inne ser jag att vägen klyver rakt igenom åsen...

Jag påbörjar vandringen uppe på åsryggen...

...och första delen går genom ett parti med härlig bokskog...

Utsikt mot landskapet på norra sidan av Knivsåsen…

Åsryggen förändrar karaktär...

...och här är sidorna vackert klädda med enebuskar...

...som ger en särskild karaktär åt platsen...

Jag tänker att det är en härlig känsla att vandra längs denna böljande ås...

Tillbakablick längs åsryggen...

Sidoblick ut över den vackra enefäladen...

...och nu för åsen oss åter in i lummig bokskog...

Att vandra uppe på en åsrygg i den skira bokskogens ljus...

...är en speciell upplevelse...

För den som vill vandra längre sträckor finns här ett antal leder att välja mellan...

Själv går jag på känn mot stenbrottet...

...och hamnar på den perfekta platsen att äta min medhavda matsäck...

Sen måste jag naturligtvis ta ett varv runt det vattenfyllda stenbrottet...

Stenbrottet var i bruk fram till 1958...

...och här bröts gnejs som användes för makadam till järnvägsbyggen i närheten...

Det går att bada här, men det är ingen kommunal badplats...

...och bad sker på egen risk...

Men det är vackert - här utsikt bort mot platsen där jag åt min lunch...

Bit av kartbild hämtad från informationstavla. Den blåvita markeringen är den lilla väg som jag tog över ängsmarkerna. Längs åsryggen och runt stenbrottet följde jag sen ungefär den svartprickade leden. Uppskattningsvis ca 3,5 kilometer, inräknat stigen till och från busshållplatsen.

Bilderna från en utflykt till Knivsåsen torsdag 11 oktober 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar