lördag 20 oktober 2018

Baskemölla fiskeläge

...in i och ut ur dimman
Dimman från sjön sveper in den gamla ålaboden i sina mystiska slöjor...

...men när jag kommer cyklande in i Baskemölla på Frans Löfströms väg lyser morgonsolen - man kan tro att fiskeläget är uppkallat efter en vindmölla, men det var en vattenkvarn...

Passerar glaskonstnären Anders Wingårds glashytta och butik...

...och fiskelägets gamla skola på höjden...

Jag tar Ängavägen ner mot de norra delarna...

...där jag kan titta på hamnen från backen...

...och betrakta Pive Kille, källan som springer ur backen här och än idag kommer folk från när och fjärran för att hämta detta särskilt livgivande vatten (jag ser någon varje gång jag är här som fyller på sin flaska eller dunk och så ock denna gång)…

Huset längst i norr vid Ängavägen…

Jag går Ängavägen tillbaka...

Utsikt mot hamnen från Ängavägen…

Jag kan också titta upp mot gamla skolan...

Vad jag är ute efter är att börja min vandring här...

...vid Gamla Baskevägen

Vid Baskevägen finner man också Samlingsstenen där fiskarna förr samlades för att besluta i viktiga lokala frågor...

Stenen står just där Gamla Baskevägen möter Killevägen

Jag fortsätter längs Gamla Baskevägen…

Snart ser jag bäcken som kommer uppifrån branten och rinner under vägen. Inge Löfström skriver i Detta är Österlen: "Att det funnits en mölla i bäcken är uppenbart. Ännu in på 1900-talet har det i äldre hus vid bäcken funnits rester av kvarnanläggningar". Jag har också sett uppgifter om att det funnits mer än en vattenkvarn...

Jag följer efter bäcken ner mot hamnen på den här gatstumpen som kort och gott heter Sträddet

Dimman från havet sveper in och tätnar - men jag hör hur bäcken porlar och rinner ut här i vassen till höger...

Från Gamla Baskevägen ger jag mig upp i Lindqvists Backe - bäcken rinner i trädgårdarna till höger...

Vackra hus och trädgårdar ser jag här...

När jag tittar tillbaka ser jag dimmorna från havet - jag har varit med om detta många gånger och hoppas att det inte blir så långvarigt...

Nu ser det ut så här från hamnen...

Kullagatan som också går uppför branten...

Jag rör mig söderut och passerar en träffpunkt för vissa...

...nämligen Bullevarden…

Längst i söder har vi ålaboden Kråsebo

På väg tillbaka mot hamnen...

...och tycker mig skönja en viss ljusning...

På väg norrut längs Holländarevägen (efter holländska sjömän som räddades i en storm)…

När jag ätit min medhavda lunch uppe på backen ser det bättre ut...

Bestämmer mig för en liten tur...

...ner mot stranden på norra sidan...

Badplatsen...

Utsikt tillbaka mot fiskeläget...

...och norrut mot Stenshuvud...

Tillbaka i hamnen - dimman har flyktat...

Vilken underbar brittsommardag i ett underbart läge!

Hus vid Ängavägen, som jag passerar när jag hämtat min cykel och lämnar för den här gången…


Bilderna från en utflykt till Baskemölla onsdag 17 oktober 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar