onsdag 17 oktober 2018

Vandring till Björnstorp

...ett slott och två byar
I naturskön omgivning nedanför Romeleåsen finner man Björnstorps slott...

Jag stiger av bussen vid väg 11 öster om Dalby, närmare bestämt hållplats Knivsåsen - och promenerar sen en liten väg söderut...

...till det lilla före detta stationssamhället Björnstorp...

De gamla järnvägsspåren från Veberöd ligger kvar (banan, som lades ner 1970, var Malmö-Simrishamnsbanan över Sjöbo och Tomelilla)…

Nu rullar dressinerna här istället...

...och anslagstavlan berättar hur man gör och var informationen finns (pågår till och med 18 okt så det är lite bråttom ifall man vill hinna denna säsongen - annars öppnar de igen i april nästa år)...

Jag undrar om järnvägsstationen finns kvar och går en bit längs spåret...

Jodå, fast numera är den privatbostad och renoverad...

Jag följer gatan genom byn...

...tills jag passerat detta hus...

...då svänger jag vänster och kommer ut i landskapet igen...

Romeleåsen finns i bakgrunden, inte så långt borta...

Vid Södra Ugglarps gård...

...ska det finnas en sevärdhet, som jag tänker ta en titt på...

...nämligen en av Skånes största skeppssättningar...

Sen fortsätter färden till fots en bit västerut...

Till vänster om syns åsen...

...och det är snart dags att styra in till vänster på allén som går söderut mot slottet...

Lummigheten tilltar när jag närmar mig...

Nu anas något bakom träden...

Godset har anor långt tillbaka i tiden, men denna huvudbyggnad är uppförd i mitten av 1700-talet och ombyggd under århundradet där efter...

Grevinnan Christina Piper var det som lät uppföra huvudbyggnaden...

Vid ombyggnaden på 1800-talet behölls och utvecklades den ena av flyglarna...

Takdetaljer Björnstorps slott...

Det finns gott om hästhagar här...

Söder om själva slottsområdet finns ett antal ekonomibyggnader och bostadshus som tillhör godset...

Mellan de stora ekonomibyggnaderna...

...finns något som ser ut som en huvudingång...

Här renoveras och rustas upp...

En sista blick på det vackra slottet...

Utsikt genom muren mot det omgivande landskapet...

Nu bär det av ytterligare en liten bit söderut...

Jag vill nämligen titta på den lilla ort som kallas för Björnstorps torg...

...där fyra vägar möts...

...och det står ett antal gamla och mycket vackra hus...

Bilderna från en vandring till Björnstorp söndag 14 oktober 2018

Wikipedia om Björnstorps slott

Hemsida för Björnstorps gods


2 kommentarer:

  1. Ronny, En otrolig sida, fylld med nostalgi... Jag växte upp nära Björnstorps torg, och gick i skolan som låg/ligger ett stycke från torget ned mot Gödelöv/Genarp. Stort tack för alla dessa bilder... Lars W.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vackra bilder och trevlig text! Min farfar föddes 1870 i Gödelöv och måste ha gått en del av sin skoltid i Björnstorp skola

    SvaraRadera