söndag 5 augusti 2018

Vandring Vårhallen-Baskemölla

...en fin bit av Skåneleden
På lätta stigar längs stranden med omväxlande och njutbar natur...

Jag kommer från Simrishamn och parkerar vid busshållplats Tobisborg strax norr om Tobisviks camping...

Promenerar norrut - tittar på havet genom talldungen...

...kommer ner till havet vid Vårhallen…

Säger farväl till Simrishamn och Tobisviken för en stund...

Beundrar Vårhallens klippor som skjuter ut i havet...

Drar sen vidare norrut...

Det är åt det där hållet jag ska, först sten och klippor, sen sandstrand och längst bort ser vi den lilla udden som kallas Knäcken...

Jag passerar över det något karga strandfältet av sandhed, som ändå rymmer en hel del olika växtarter...

Rallarrosor finns fortfarande...

...liksom strandkål...

...vresrosor...

...strandråg med blågröna blad...

...och vacker gulsporre...

Jag följer Skåneledens markering...

...ibland går jag lite längs stengärdsgården...

Väderleken växlar, men solen glittrar återkommande i havet...

Jag närmar mig fiskebodarna vid Knäcken...

Här har vi byggnader och utrustning...

Stigen passerar en gammal ålabod…

Klippor vid udden...

Utsikten norrut...

Stenshuvud i sommarsol där framme...

Vackert inåt land också - i väster bakom gärdsgården finns betade ängar och en del skog...

Stigen går genom ett parti med högre vegetation...

...men snart är det fri sikt igen...

Och se - här har faktiskt ljungen börjat blomma trots den svåra torkan...

En blick mot söder...

...och mot norr...

Ojdå - här har stigen blivit vackert stensatt...

Mellan träden öppnar sig återkommande fina vyer mot havet...

In mot land ser jag fruktodlingar...

Genom en liten hage så befinner jag mig strax i utkanten av Baskemölla…

...där man kan se Kråsebo, en ålabod som har renoverats av Baskemölla Hembygdsförening...

Snart kommer jag till gamla vackra fiskarehus…

...vid hamnen i Baskemölla…

...och sätter mig vid min favoritplats med utsikt över havet och hamnen för att äta min medhavda matsäck...

Bilderna från en vandring på Skåneleden längs havet från Vårhallen till Baskemölla. Sträckan jag gick var ca 2,5 km. Jag tog sen bussen tillbaka. Vill du se hur det kan se ut om man fortsätter vandringen ytterligare norrut från Baskemölla mot Vik så rekommenderar jag ett reportage från tidigare i sommar - du hittar det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar