onsdag 22 augusti 2018

På cykel till Dansarens häll

...den magiska ängen i Järrestad
På en berghäll i en hage en kilometer norr om Järrestad på väg mot Gladsax...

Jag lämnar staden bakom mig och styr ut på gamla Rikstolvan...

Mycket passande blickar Kvejsehöj ner på mig från höjderna...

På slätten möter jag pågatåget som är på väg till Simrishamn...

På gamla Rikstolvan närmar jag mig östra infarten till Järrestad...

Här ligger flera gårdar på rad...

...och elvahundratalskyrkan reser sig över husen...

I byn svänger jag in på Vilhelmsbergsvägen som leder norrut...

...men jag går först ett varv runt  Sankt Johannes kyrka, som den heter...

Halvrund absid, kor och långhus uppfördes på 1100-talet...

Gamla stallväggar som tagits tillvara...

...och på andra sidan vägen sten i kombination med grönska...

Vägen går norrut, ut ur gamla byn...

...korsar järnvägen mot Tomelilla...

Vy in mot byn...

Stationsbyggnaden, som idag är privatbostad...

Tillbakablick mot byn...

Ute på landet gömmer sig mycket - bara här i närheten är det Grafmans Goda charkuterier, Stiltjes vackra golv och så ett fiskedragsmuséum...

Färden går vidare och vi närmar oss de magiska platserna...

På högersidan går berget i dagen...

...och jag tänker att det där borde jag titta närmare på vid tillfälle...

I norr skönjer man byn Gladsax, liksom Järrestad en uråldrig bygd fast rotad i forntiden...

Efter hagen på vänster sida ska man in på den här lilla vägen (obs till fots)…

I hagen betar hästarna i den begynnande kvällningen...

Utanför finns åkrarna...

Här är ingången till ängen med den speciella stenhällen...

En fridfull plats där jag också kan försjunka i den lilla, lilla värld av blommor...

...men kvällens möte med hällen tar mig rakt in i den magiska världen - i den här belysningen framträder ett magnifikt skepp som verkligen fångar mig...

Dansaren hittar jag strax intill - den människoliknande figuren ser ut att röra sig i dans, men man är inte säker på betydelsen, här finns utrymme för tolkningar...

Tyvärr har Dansaren blivit utsatt för mänsklig påverkan på senare tid och har blivit skadad - jag provar en annan vinkel för att få den att framträda...

Fotsulor, kanske "gudarnas fotspår", är ett populärt tema här...

...liksom skepp...

...fötter och yxor...

...spiraler...

...hjulkors...

...och skålgropar...

Ormar och andra motiv förekommer också...

Man tror att Dansarens häll kan ha använts av ortsborna under tusen år av bronsålder - hit kom man för att gång på gång knacka in nya bilder som kan tolkas som symboler för makt, magi, fruktsamhet och tradition...

På Dansarens häll finns 550 figurer och 700 skålgropar - därmed är den Skånes mest figurrika hällristning...

Jag sätter mig en stund vid denna rastplats i sten bredvid hällen...

...och begrundar tillvarons skönhet och grymhet, evigheten och livets snabba flykt...

Bilderna från en utflykt till Dansarens häll måndag 20 augusti 2018. Från stationen i Simrishamn är det drygt fem kilometer att cykla till Dansarens häll över Järrestad. Följer man Rikstolvan ska man observera att en bit vid Bjärsjö är cykelväg. Man kan också ta buss och hoppa av i Järrestad och sen promenera drygt 1,5 km till Dansarens häll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar