fredag 10 augusti 2018

Promenad i gamla Helsingborg

...några historiska platser
En sen eftermiddagsvandring i äldre delar av Helsingborg - här något av vad jag lärde...

Sankta Maria kyrka byggdes i tegel under 1300-talet och ersatte en tidigare romansk stenkyrka från 1100-talet...

Jag betraktar en av de sex stora glasmålningarna, som är från 1900-tal...

Kyrkan betraktad från öster, det är södra långsidan vi ser - tornet i väster tillkom senare...

Jag flyttar mig några meter söderut, här, vid Södra Kyrkogatan var stadens rådhus beläget år 1400, läser jag senare på en skylt en bit bort...

Strax öster om kyrkan finns Billeplatsen, här betraktad från Södra Storgatan - till vänster en före detta större handelsgård som numera består av byggnader från olika tidsepoker. Om vi fortsätter österut...

...så kan vi gå uppför Hallbergs trappor...

...och få en liten överblick från en av utsiktsplatserna...

Inte många meter bort, här uppe på landborgen, syns Kärnan, det som återstår av det medeltida Helsingborgs slott...

Jag återvänder ner, fortsätter längs Södra Storgatan fram till Stortorget som ligger nedanför Kärnan - här hittar jag en modell av det medeltida Helsingborg, betraktad uppifrån borgen på landborgen och ned mot bebyggelsen vid stranden...

Från 1100-talet börjar en permanent bosättning nedanför landborgen - huvudgatan vi ser här är just Storgatan, idag Södra och Norra Storgatan...

...och jag beger mig nu längs Norra Storgatan...

...passerar detta hus, som jag förstår är nåt speciellt - ska titta närmare på vägen tillbaka...

Jag hamnar istället på en sidogata, Springpostgränden, läser jag på gatuskylten - detta är Henckelska köpmansgården från 1600-talet...

...och jag slår ett öga in genom porten in på gårdsplanen...

Jag fortsätter på Norra Storgatan och detta imponerande hus är ju något speciellt...

Det drar blickarna till sig på långt håll...

...Jacob Hansens hus från 1641...

Och på samma sida av gatan passerar jag nu Gamlegård, som byggdes 1759 - på flera av dessa hus finns små förnämliga skyltar med kortfattad historisk information...

Bilderna från en liten promenad längs Södra och Norra Storgatan i Helsingborg onsdag 8 augusti 2018.

Se även Skånska Resor: Vandring i Rååns dalgång


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar