fredag 14 december 2018

Eslövs leksaks-museum

...roar gammal som ung
Centralt i Eslöv i en stor industrilokal med många rum och i två våningar finns en imponerande samling leksaker från sådana som var populära på 50-talet, eller längre tillbaka, och fram till dagens leksaker...

Strax när jag kommer in ser jag, bland hundratals andra, Elvis och Priscilla som dockor...

...och dockor från äldre tider...

Jag fastnar för en modell av den klassiska racerbilen Bugatti...

...men det finns 4 100 andra bilar att beskåda...

I nästa rum måste jag stanna vid vilda västern-världen...

Ett liknande fort, fast mindre, hade jag själv - tennsoldater finns här, närmare bestämt 9 100 stycken...

Den stora salen med modelljärnväg är helt överväldigande...

Fyrahundrafemtio kvadratmeter modelljärnväg och fantastiska städer...

...och magnifika stationsbyggnader...

Lokstallar för ångloken...

På en hylla hittar jag flera modeller av den berömda Krokodilen, det schweiziska elektriska godstågsloket...

När det släcks ner i lokalen får man se hur det ter sig ut i modellstäderna nattetid...

Hela rum är fyllda med fina modeller av flygplan, båtar, stridsvagnar med mera - många från andra världskriget...

Här finns också samlingar av figurer från superhjältarnas världar...

...och från filmer som Star Wars och Sagan om ringen...

En hel Lego-värld att ta del av...

Berömda byggnader i lego - närmast templet Taj Majhal byggt med 5 922 legobitar...

Jag fick också se ett nytt rum med Barbiedockor som ska öppnas nu - det lär finnas över 700 stycken...

Familjen Sundberg har samlat på leksaker i över femtio år och under tre generationer - år 2011 valde man att göra ett museum av privatsamlingen...

Eslövs leksaksmuseum hittar man på Kvarngatan 25, inte långt från järnvägsstationen. Museets hemsida finner du här.

Bilderna från ett besök på Leksaksmuséet i Eslöv onsdag 12 december 2018

Se även Skånska Resor: Tre dagar i Eslöv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar