fredag 14 december 2018

Thulestenarna i Västra Strö

...vikingatida stenmonument
Strax väster om byn i Västra Strö reser sig de så kallade Thulestenarna på en gräsklädd kulle i åkermarken...

Redan när jag kommer cyklande från Trollenäs mot Västra Strö får jag syn på stenarna...

Jag kan zooma in dem och förstår att det här är något skapat av människohänder...

 Man ser monumentet vid sidan av den lilla vägen som löper västerut från byn...

I söder bakom mig syns konturerna av Trollenäs slott...

Inåt byn, mellan stenarna, syns kyrkan i Västra Strö...

Sju resta stenar, varav två med runinskrift som berättar om vikingatida färder...

På den här stenen säger runorna att "Fader lät dessa runor hugga efter Asser, sin broder, som fann döden i norr i viking"...

På denna sten får vi veta att "Fader lät denna sten hugga efter Björn, som ägde skepp med honom"...

På baksidan finns en ansiktsmask som kanske är ägnad att inge respekt och vördnad...

Centralt placerad står den mindre cylinderformade Tullestenen. Det berättas, enligt informationsskylten, att en bonde i Strö lät flytta hem stenen till sin gård. Om natten plågades bonden av spökerier tills en ande viskade i hans öra: "För liden Tulle po sit sted igen". När detta skedde upphörde spökerierna...

Byn Västra Strö på håll när jag lämnar...

Bilderna från ett besök i Västra Strö onsdag 12 december 2018

Se även Skånska Resor: Tre dagar i Eslöv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar