tisdag 6 mars 2018

Brösarp mitt i naturen

...gammal huvudort i Albo härad
Där bäcken korsar Albovägen är den äldre bebyggelsen koncentrerad...

Men vi tar det från början - jag stiger av bussen vid Brösarp Östra...

På andra sidan gatan ser jag Café Smulan - kan vara bra att veta, fast idag söndag har de stängt

Bredvid finns Ica Supermarket - kan också vara bra att känna till...

Albovägen går genom byn, jag följer den västerut...

...passerar den gamla skolbyggnaden som idag är församlingshem...

...och direkt efter kommer jag förbi den tidigare lärarbostaden

På andra sidan gatan står den magnifika kyrkan...

...en 1100-talskyrka i romansk stil (vilket kan vara lite svårt att se på grund av de senare tillkomna korsarmarna). På kyrkogården ligger Hanna Johansdotter begravd, det var hon som var offret för det så kallade Yngsjömordet...

Mitt i byn ligger även Brösarps Gästis som har gamla anor - byn hade och har ju ett strategiskt läge där väg 9 från Simrishamn möter väg 19 mellan Ystad och Kristianstad. I Brösarp fanns hästskjuts, tingsplats och galgbacke...

På Gästis ska det snart bli söndagsmiddag för min del - men jag har lite att uträtta innan...

Jag ger mig in på den lilla Högekullsvägen...

...som följer den lilla bäckens ravin...

Så fint ser det ut här...

Jag fortsätter längs Fru Hammars väg...

Passerar en av de gårdar som finns kvar i byn...

...och när man kommit så långt kan man gott gå uppför trappan på västra sidan av vägen...

...och bli belönad med denna härliga utsikt...

Nu är jag ute på Albovägen igen och noterar att det finns flera antik-affärer i byn...

Av skyltar på olika platser kan man förstå...

...att det finns en del samhällsservice och verksamheter i byn...

Jag passerar det vackra gamla hus där apoteket fanns förr...

...och på hörnan mitt emot finns lokala pizzerian och bredvid nuvarande apotek...

...och strax följer vårdcentralen i detta hus...

Jag följer Brunnsviksvägen och in på sidogatan Utkiken...

...och vid gatans ände finns verkligen en utkik - ner mot byns moderna skola och upp mot Brösarps norra backar i fjärran...

På väg tillbaka ner i byn igen slås jag av Brösarps fantastiska läge - byn är omgiven av stora skogar, höga kullar med hedmarker och en långsträckt dal där den slingrande Verkeån rinner fram...

Väg 9 från Simrishamn möter här väg 19 mellan Ystad och Kristianstad...

...och här finns också Brösarps bussterminal

Så - efter en välsmakande middag på Gästis och liten vila är det dags att ge sig ut på Kullastigen...

...och upp på Brösarps norra backar...

...där människor åker pulka och skidor och har väldigt roligt...

Här kan man också blicka ned mot väg 19 och Brösarps by...

I öster har man utkik mot den lilla samling hus som kallas Torparebron...

...ned i Verkeåns dalgång och bort mot Brösarps södra backar i fjärran...

I väster fortsätter Verkeåns dalgång inåt landet...

...och backarnas hedmark möter skogarna...

Bilderna från en utflykt till Brösarp söndag 4 mars 2018

Se även andra inlägg på Skånska resor med anknytning till Brösarp:

Bloggar om samhälle, vinter,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar