måndag 19 mars 2018

Smedstorp mitt på Österlen

...en levande by med gamla anor
Storgatan som löper genom hela byn från norr till söder...

Eftersom jag kommer med buss och stiger av vid väg 11 norr om stationssamhället så tar jag mig först en titt på närbelägna Smedstorps slott och gods som spelade en avgörande roll i historien för den gamla byn som låg längre norrut än den nuvarande...

Kvarndammen invid slottet - här betraktad från landsvägen mot Sankt Olof...

...och på andra sidan vägen finns den gamla vattenkvarnen bevarad

På 1800-talet rev man den gamla medeltidskyrkan som kan ha varit ända från 1100-talet och den nya kyrkan stod klar 1867. Om kyrkans historia och det märkliga konstverk som finns kvar än idag kan du höra mera här.

Jag beger mig nu ner till stationsområdet (på cykel, som jag hade med mig på bussen) - järnvägen går i öst-västlig riktning och korsar Storgatan. Järnvägen medförde en väldig förändring. Mitt emot stationen står några magasinsbyggnader och ett silo...

Stationshuset, som stod klart 1910, är idag i privat ägo

Vid Järnvägsgatan ligger fyra bostadshus på rad och framför har vi den röda kulan som markerar mittpunkten för Österlen!

På andra sidan Storgatan, men också vid järnvägen, finns Leif Handlare som i hög grad bidrar till en levande by...

Bredvid står "Smedstorps sädesmagasin" - jag förmodar att "Smisthorpe 1398" syftar på att ett av de första namnbeläggen för byn är från just det årtalet. Men bybebyggelse i trakten är nog äldre och går förmodligen tillbaka till järnålder...

Bostadshus med affärslokal invid järnvägen...

Vi gör nu ett svep längs Storgatan och börjar på södra sidan...

...där man bland annat hittar Gamla Bryggeriet...

Vi rör oss norrut över järnvägsövergången...

Passerar det hus där den gamla lanthandeln låg en gång...

...och detta ser ut att ha varit smedjan

Färden fortsätter norrut längs Storgatan med många...

...vackra och väl bibehållna hus

Jag tar en sväng in om det vidsträckta torget i Smedstorp...

...där jag på västra sidan hittar en radhuslänga i rött tegel...

...och Medborgarhuset...

...samt den före detta brandstationen som nu används för annat...

Strax söder om finner jag Smedstorp Kök - snickerifabriken som funnits sen 1945...

Jag ger mig iväg längs Gårdlösavägen - här vid mötet med Kommunalgatan ser vi byggnader med avfasade hörn...

Passerar gamla skolan, som idag är pastorsexpedition...

Strax bakom, eller norr om, finner man den nya skolan (och bakom den finns friluftsbadet)...

Jag fortsätter längs Gårdlösavägen och beundrar de fina husen...

...bland annat detta rosa hus...

Vägen fortsätter mot den lilla byn Gårdlösa (ordet -lösa är släkt med ljus och betyder förmodligen öppning eller glänta)...

...men jag följer Gårdlösaleden upp mot åsen...

Här kan man bese resterna av Gårdlösa brydestuga där man beredde linet när det begav sig (en nödvändighet före bomullsindustrins genombrott)...

Från informationstavlan noterar jag att den lokale målarmästaren Frans Lindberg gjort en bild av brydestugan (han har för övrigt framställt fantastiska bilder av vardagslivet i 1800-talets bondbyar på Österlen)...

På informationstavlan finns också en målning av Frans Lindberg som visar hur det kunde se ut när man arbetade i brydestugan...

Färden går vidare och jag passerar Alnabjär som jag besökt tidigare (vill du se bilderna från det besöket så hittar du dem här)...

När jag kommer upp på åsen ser jag skyltarna...

...som leder mig över fält och genom hagar upp till ett långsträckt skogbevuxet område på åsen...

Vad skådar mitt öga i skogsbrynet?

Den ser mig inte - jag rör mig mot vinden så den får inte vittring på mig heller...

...en liten stund innan den förstår att den är iakttagen och slinker in i snåren...

Jag kommer upp på gravfälten och kan titta på skeppssättningar, domarring och annat - vill du se fler bilder från fornminnena så klicka här.

Frisk luft ger god aptit och det blir fin söndagsbuffé på närbelägna Ingelsta Kalkon vid väg 11 ca två kilometer väster om Smedstorp...

Bilderna från en utflykt till Smedstorp söndag 18 mars 2018

Allt möjligt om Smedstorp hittar du på hemsidan Smedstorp.se

Från en vandring på Listarumsåsen norr om Smedstorp:

Skånska Resor: En resa till Blåsippans rike

Två boktips (båda böckerna innehåller fantastiska bilder av Frans Lindberg):

Livet i Gårdlösa och Den gamla tiden är mig kär


Bloggar om kultur, samhälle,

4 kommentarer:

  1. Tack för fin info och bilder :-)

    SvaraRadera
  2. Saknade en bild på F:a Diverse Saker & TIng, som är just det som namnet säger. En underbar liten affär som jag besökt några gånger. Han har bara öppet på lördagar vill jag minnas. Men den kanske inte finns kvar längre. Det är några år sen jag var där nu.
    Pelle Boman Lidköping

    SvaraRadera
  3. Tack själv Titti! Roligt att du uppskattar detta

    SvaraRadera
  4. Tack Pelle för att du kompletterar det fantastiska utbudet i Smedstorp. Här en länk som presenterar både Saker & Ting och andra antikviteter och diverse: www.smedstorp.se/index.php/se-o-gora/antikviteter-o-diverse

    SvaraRadera