onsdag 3 april 2019

Vandring över Brösarps backar

...och nere i Verkeåns dalgång
Från Brösarp tog jag Skåneleden västerut och Backaleden tillbaka - genom vacker och omväxlande natur...

Efter att ha tagit bussen till Brösarps bussterminal går jag Kullastigen mot Brösarps norra backar...

Väster om mig, och bortom väg 19, lockar backarna med sina höjder...

Passerar över Verkeån som slingrar sig fram på botten av dalgången...

När jag kommit upp på första backen vänder jag mig om och tittar ner på den lilla byn Torparbron...

Utsikten mot väg 19 och Brösarps västra delar...

Jag ska nu följa orange spår, det vill säga Skåneleden, västerut längs Verkeån - det betyder uppströms, inåt land...

Utsikten upp mot de norra backarnas högsta höjder...

Här är den stig jag ska följa - nere i dalen längs ån (rätt skönt denna dag när det blåser lite småkallt uppe på kullarna)...

Nere vid ån...

...leden går över betesmarker...

Verkeåns ringlande och skuggande trädridå - för skånska förhållanden har Verkeån ett rent vatten och rikt djurliv...

Åns meandrande lopp innebär att den ibland ändrar riktning och formar landskapet kring sig...

Så bär det uppför backar igen...

...man belönas med storslagen utsikt över "Hästarnas dal" (mitt uttryck)...

Pållarna i den stora hagen...

Mäktiga sandbackar som skapades när inlandsisen drog sig tillbaka för femtontusen år sen - stora områden har betats och hållits öppna under hundratals år, därav dessa sandfält med stäppvegetation och hemvist för en mångfald av växter och djur...

Jag blir lite tagen av skönheten här...

...och måste stanna upp för att ta in den här vyn...

...som jag också kan beskåda medan jag dricker mitt förmiddagskaffe...

Vandringsfärden går vidare...

...passerar ett torp i skogen...

Leden går över vägen mellan Brösarp och Bertilstorp och sen in på denna mindre skogsväg som kallas Vantalängevägen...

Efter knappt femhundra meter är man framme vid Vantalängan. Här bodde folk fram till förra sekelskiftet och längan användes sen som lada. Idag är den rastlokal för vandrare - här finns tält- och grillplatser, vindskydd, brunnsvatten och toaletter...

Här ifrån kan man vandra vidare till Hallamölla och Alunbruket/Christinehof - jag korsar Verkeån och styr istället österut...

Förlorar mig en stund bland tidiga vitsippor - snart kommer skogsmarken att vara täckt av dem...

Jag följer nu den gula leden, den som kallas Backaleden...

...genom vacker lövskog...

...med utsikt mot öppna fält i dalen...

Upp på backarna...

...längs en porlande bäck och utsikt mot hästhagar...

Brunnsviksbäcken är ett biflöde till Verkeån - på stigen bredvid följer jag bäcken motströms i riktning tillbaka mot Brösarp...

Jag måste dock stanna vid Tockabjärs källa, som springer fram ur backen söder om bäcken, och fylla min mugg med kallt, friskt och gott vatten...

Ett stycke njutbar natur...

Snart är jag tillbaka i Brösarps by...

...och kan äta söndagsmiddag på gästgivargården...

Bilderna från vandring över Brösarps backar och i Verkeåns dalgång söndag 31 mars 2019. Jag tog Skåneleden från Brösarps norra backar till Vantalängan och tillbaka till Brösarp följde jag Backaleden. Med en grov uppskattning är det ca 7 km att vandra.

Information om Backaleden hittar du här. Information från länsstyrelsen om vandringsleder vid Verkeån finner du här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar