torsdag 9 januari 2020

Nio lunch-restauranger i Malmö

...Skånska Resor testar käket
Hyfsat käk som inte kostar skjortan är vi många som är intresserade av. Min testrunda på lunchrestaurangerna inleddes med Nya Kryddan på Föreningsgatan 54...

Så här såg menyn ut den veckan jag var där - det är husmanskost som gäller här...

Naturligtvis alltid svårt att ge ett allmänt omdöme efter ett enda besök, men biffen jag åt var god, portionerna var väl tilltagna och jag betalade 65 kr...

Fregatten på hörnen vid Föreningsgatan/Värnhemstorget har funnits länge. Jag har varit där ett antal gånger under årens lopp...

Det är pubmiljö på Fregatten, men de lokala ölälskarna har sin plats där de snackar och lyssnar på 60-talsmusik, medan man själv lite mera i ro intar lunchen i annan del av lokalen...

Menyn ser ut ungefär så här - det brukar finnas några polsk-svenska varianter att välja på, färsbiffen jag åt var helt ok...

Ingelsta Kalkon på Östergatan 26 är en favorit...

Här får man lägga på några kronor, men kan alltid vara säker på god klass på maten...

Ingredienserna varieras, men serveras alltid som buffé där man själv lägger upp...

...och vill man kan man handla något med sig hem från delikatessdisken...

Här vid det gamla före detta kollektivhuset på Tessins väg 10 i Slottsstaden...

...finns även Mötesplatsen Tuppen...

...med restaurang Tuppen som serverar lunch hela veckan, alltså även på helgerna (vardagar 71 kr, helger 76 kr)...

Jag har varit här ett par gånger och ätit god husmanskost i en lugn miljö - inte bara för pensionärer eller besökare utan för vem som helst...

På stadshuset finns en lunchrestaurang, öppen för alla, inte bara de som jobbar i huset...

Man kan komma till restaurangen från foajén på framsidan, genom en smal gång från Torpgatan eller här från baksidan via Almbacksgatan...

Ingången till Restaurang Stadshuset från "baksidan"...

Jag har varit här ett antal gånger tidigare - denna gången är jag tidig och tjänstemännen från huset har ännu inte anlänt...

Det är rejäl och välsmakande mat, ofta husmanskost och det brukar finnas alternativ att välja på - det blev en skånsk kalops som levde upp till mina förväntningar (pris 86 kr)...

Vid ett tillfälle före jul åt jag på Scandic hotell vid Segevång, före detta Esso Motorhotell från sextiotalet...

Det ligger naturligtvis nära motorvägen mot Lund...

...och golfbanan där Sege å ringlar sig fram...

Från mitt restaurangbord hade jag utsikt mot Segevångsbadet och bortom det golfbanan...

Det blev lite extravagant och kostade närmare 150 kr, men för det fick jag en fantastiskt god buffé med jultema (som pensionär kan jag inte ägna mig åt såna utsvävningar alltför ofta, det var förresten när jag var ute på mina färden längs Sege å, reportaget hittar du här)...

Jag har testat att äta lunch på Restaurang Kina, Drottninggatan 4, vid ett par tillfällen...

Här kan man äta en riklig lunchbuffé för 99 kronor...

Vällagat och gott med mycket att välja på; kyckling, räkor, fisk, fläsk, biff och mycket grönsaker...

Sultan Palace på Bergsgatan 4 är en gammal favorit. Här serveras medelhavs- och turkiskinspirerad mat...

Lunchbuffé för 89 kronor...

Buffé med mycket grönsaker, kyckling, nötkött med mera...

Jag gjorde ett besök på Ovanpå, restaurang på Biliahuset, Lundavägen 19...

Här äter man dagens husmanskost för 78 kronor...

Utsikten mot Lundavägen. Trevlig personal, men den kotlett jag åt var ingen kulinarisk upplevelse. Men som sagt, svårt att döma efter ett besök, jag får väl ge stället en chans till...

Bilderna från besök på lunchrestauranger i Malmö under november-december -19 och januari -20. Återkommer när jag testat fler ställen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar