torsdag 23 januari 2020

Den gula våren i Malmö

...strövtåg i Parkernas stad
Åtminstone bjöd onsdagen på väder som framkallade vårkänslor...

Jag börjar min promenad vid Gamla kyrkogården intill Gustav Adolfs torg...

Här är det gott om gula vintergäck som lyser upp...

Kyrkogården lyser gul och solen värmer gott...

Jag följer kanalen - i bakgrunden Fersens bro...

Jag är på väg västerut...

På andra sidan Slottsgatan i den lilla kyrkogården...

...breder den gula blomstermattan ut sig

I Kungsparken möts jag av en rabatt som lyser av snödroppar...

...och Axel Ebbes skulptur Solrosen - och visst känns det som om vi vill sträcka på oss och välkomna det livgivande solskenet...

Här finns vintergröna enebuskar...

...den mäktiga flikboken med grenar som vilar mot marken (omtyckt klätterträd)...

...och de mäktiga sumpcypresserna i kanalkröken...

Vidare västerut...

I Slottsträdgården finns färger och former att njuta...

Jag gillar kronärtskockans flikiga bladverk...

...och denna fräscha överlevare...

Slottsmöllan...

...och möllarens hus och trädgård...

Vy från bron över till Slottsparken...

Gåsapågen, eller som den heter Pojke med gäss av Thomas Qvarsebo...

Vy från lilla talldungen...

Blandade barrträd med olika form och färg...

Vidare genom Slottsparken...

Vy över dammen...

Redan 1940 fanns det bomber i stan, åtminstone en...

Utsikt mot två byggnadsverk från skilda tider...

Pegasus-statyn och till vänster höghuset Kronprinsen...

Liggende pige från 1961 av Gerhard Henning...

Stadsbiblioteket i Slottsparken...

Kaveldun vid lilla dammen...

Jag passerar Malmöhus fästning för att ta en eftermiddagsfika på Kommendanthusets café...

Bilderna från en promenad i Parkernas stad onsdag 22 januari 2020. Jag är väl medveten om att vintergäckens underbara utbredning inte är någon garant för fortsatt vårväder, men man får glädjas åt varje dag som solen tittar fram.


2 kommentarer: