onsdag 1 januari 2020

Skånsk årskavalkad 2019

...några utflykter under året som gick
En av årets första utflykter gick den 5 januari till Skabersjö slott och gods som ligger strax sydost om Malmö - en plats med anor långt tillbaka i tiden. Se hela bildreportaget här: Skabersjö slott.

Ett par dagar senare besökte jag Toppeladugårds slott ett par kilometer väster om Genarp. Du kan se alla bilderna här: Toppeladugårds slott. Både Skabersjö slott och Toppeladugårds slott förekommer i visan Skånska slott och herresäten som sjöngs av Edvard Persson. Vilka de övriga är kan du se i det här fotoreportaget om visan: Skånska slott och herresäten.

I mitten av januari gav jag mig ut på en vandring runt hela gamla Malmö, en promenad runt staden längs kanalerna. Många sevärdheter blir det, en blandning av gammalt och nytt. Se hela bildreportaget här: Runt hela Gamla Malmö.

I slutet av januari blev det en utflykt till Örnahusen, ett litet fiskeläge på Österlen med charm och lokalt utbud. Uppfriskande vandring längs havet och byavandring i det lilla samhället. Se alla bilder här: En utflykt till Örnahusen.

I februari påbörjade jag ett antal utflykter på Söderslätt. Första resan gick till Fru Alstad, namnet på både en by och en katedralliknande kyrka. Hela bildreportaget kan du se här: Ett besök hos Fru Alstad. Sen följde utflykter till Skivarp och Anderslöv och även från Svedala blev det ett reportage (klicka på länkarna om du vill se bilder från dessa resor).

Den 24 februari gjorde jag en vandring längs Verkeån, från Ravlunda till Brösarp där jag avrundade med söndagsmiddag på Gästis. Bilden ovan är från Kungsmölla gård och gamla vattenkvarn som ligger vid ån. Hela bildreportaget ser du här: Vandring längs Verkeån.

I mars månad åkte jag till Kivik för en byavandring på egen hand, närmare bestämt längs den gamla huvudgatan i fiskeläget. Laddad med research på förhand skulle jag nu på upptäcktsfärd. Resultatet blev detta bildreportage: Byavandring i Kivik. Del två av vandringen kom en dryg vecka senare: Åter till Kivik.

I början av april blev det en riktig vårutflykt och målet var ett genuint skånskt utflyktsmål, nämligen Rövarekulan - en lummig oas i jordbruksbygden som sträcker sig 2,5 km längs Brååns dalgång. Hela bildreportaget kan du hitta här: En tur till Rövarekulan.

I april, då lövsprickning och vårblomning ägde rum, blev det också en resa till ett annat klassiskt skånskt utflyktsmål, nämligen Dalby Söderskog nationalpark. Jag kom i rätt ögonblick för riklig blomning av hålnunneörten som är karaktärsväxt för parken. Alla bilderna här: Dalby Söderskog nationalpark. Jag kombinerade detta med en liten vandring till närbelägna Billebjer, som är ett fantastiskt utsiktsberg på den skånska slätten, se bilderna här.

I slutet av maj gjorde min kompis Bo och jag en biltur till tre skånska slott; Hjularöd, Bjärsjölagård och Övedskloster. Vi hann också se en del av det vackra landskapet i trakten och kan tipsa om en fin utsiktsplats. Hela bildreportaget här: Tre skånska slott.

Det är alltid en fröjd att komma till Kåseberga. Vid midsommartid kan man dessutom uppleva hur backafallen flammar av blåeldens och vallmons rikliga blomning. Här bildreportage från 2019 års blomning: Kåseberga flammar.

En av de sista dagarna i juni månad blev det en cykeltur från Dalby till Harlösa längs den gamla banvallen som förvandlats till ett spännande cykelspår. Det blev en skön resa ut i tystnaden, skönheten och friden. Mycket att se längs vägen och även i Harlösa som överraskade. Hela fotoreportaget här: Cykla banvall från Dalby till Harlösa.

I juli månad gjorde jag en resa till Kulla Gunnarstorp norr om Helsingborg. Det är ett slott, en borg, en fantastisk park och ett omgivande naturreservat. Allt beläget vid Öresund med magnifik utsikt över vattnet. Se alla bilderna här: Kulla Gunnarstorp.

När jag är i Helsingborgstrakten blir det gärna en eftermiddagsfika på Ebbas fik, ett femtiotalscafé på Bruksgatan. Här ett bildreportage som liten presentation av stället: Alla går till Ebbas fik.

Under juli månad gjorde jag också en resa till mitt älskade Ystad och passade på att återse klostret som är en stor attraktion. Här ett bildreportage som presenterar miljön och ger glimtar av historien bakom: Ett kloster i Ystad.

Sista dagen i augusti månad vandrade jag längs Nybroåns nedre lopp, från Köpingebro ner till åns utlopp i Östersjön. Åtminstone större delen av sträckan (och använde cykel för att förflytta mig). Se hela bildreportaget här: Nybroåns nedre lopp.

Under sommaren och hösten utforskade jag samtliga socknar och kyrkbyar i gamla Järrestads härad på Österlen. Det finns nio stycken. Det var intressanta och lärorika utflykter. Länkar till alla utflykterna finns samlade här: Järrestads härad på Österlen.

I slutet av oktober gjorde vi en tur genom Vattenriket kring Kristianstad - Linnérundan, Lillö, Helgeån och Ekenabben vid Hammarsjön var några av de platser vi besökte. Se alla bilderna här: En tur i Vattenriket.

Snapphanen, den skånske frihetshjälten, står staty i Hässleholm, en stad med rötterna i historien, men också järnvägsknuten som är Skånes näst yngsta stad. Hela bildreportaget här: Hässleholm den nya staden.

I slutet av november var jag tillbaka i Malmö efter tre år i mitt älskade Simrishamn och Österlen. Här dock ett bildreportage som visar att det finns underbara miljöer även i Malmö: Kirseberg i Malmö.

Bilderna från utflykter i Skåne under året 2019. Dock bara ett urval av alla utflykter som ägde rum under året.

Se även Skånska Resor: Årskavalkad Österlen 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar