fredag 11 januari 2019

Toppeladugårds slott

...det nygamla slottet
Toppeladugård, ett par kilometer väster om Genarp, har gamla anor, men slottet är, trots sitt vackra ålderdomliga utseende i huvudsak en modern byggnad - det blev 1918-20 ombyggt i renässansstil...

Jag stiger av bussen vid hållplats Esarpsvägen - på håll ser jag kyrktornet i Genarp sticka upp...

En allékantad, mindre väg för mig på en tio minuters promenad söderut...

...och snart är jag inne på slottsområdet...

I äldre tid var Toppeladugård en utgård eller "ladugård" under Häckeberga slott, men avskildes där ifrån 1720 då Christina Piper tog över - det var förmodligen hon som gav byggnaderna en mer ståndsmässig status och som anlade parken som omger slottet...

Sedan dess har Toppeladugårds slott haft skilda ägare, flera som kommit på obestånd och tvingats sälja - nuvarande ägare är Claes Wärsell, som haft gården sen 1988...

År 1928 köpte f d stadsfiskalen Nils Aschan (uttalas aská:n) slottet, vilket hade sin bakgrund i att han, under denna motbokens tid, i Malmö nekats den extratilldelning av sprit han begärt - i Genarp fick han de kvantiteter han önskade (vet man detta så förstår man versraderna om Toppeladugård i den av Edvard Persson inspelade Skånska slott och herresäten)…

Kring slottet finns ett antal ekonomibyggnader, varav flera är byggda på 1700-talet...

Strax öster om slottet står ett äldre korsvirkeshus...

...som tydligen tjänstgör som café under sommartid...

Söder om slottet breder parken ut sig...

Vy från skogsbrynet upp mot slottet...

Vacker bokskog omger slottsområdet...

Vacker vy som fångar mig...

Öster om finns en liten parkering - i den lilla gårdsbutiken "Gåsaslottet" till höger säljs produkter från godset...

Jag slår en sista blick tillbaka...

...innan jag anträder vägen mot hållplatsen...

Bilderna från ett besök på Toppeladugårds slott måndag 7 januari 2019


Enjoy Sweden om Toppeladugård

Se även Skånska Resor: Gästis i Staffanstorp (där jag åt lunch på väg tillbaka)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar