tisdag 1 januari 2019

Annandags-vandring till Haväng

...längs Österlens sköna kust
Strålande solsken, plusgrader och i lä under strandvallen - Annandag jul bjöd på ett utflykts- och vandringsväder av bästa slag...

Turen börjar i Vitemölla - jag har just kommit nedför Källebacken till havet...

Frid råder i morgonljuset...

Utsikten norrut mot de lockande strandbackarna...

Den fantastiska sandstranden upp mot Haväng och vidare långt norrut längs Hanöbukten...

Havet ligger blankt, stilla och fridfullt - här rinner också Möllebäcken ut i havet...

Vid Möllebacken tar jag en titt på den gamla vackra vattenkvarnen...

...och blickar söderut längs Lejevägen - än har många inte hunnit ur sängarna eller från frukostborden (längre fram på dagen ser jag många vandra längs stränderna)…

Upp på backarna vill jag nu...

Tillbakablick mot fiskeläget en bit upp i backen...

Vy norrut över Vitemölla strandbackar - naturreservatet med den sällsynta naturtypen sandstäpp (Vitemölla strandbackar och Haväng är ett sammanhängande naturreservat)...

En blick söderut mot Vitemölla hamn och längre bort kusten vid Kivik och Stenshuvud...

I öster Östersjön som idag har en intensiv ljusblå färg...

Norrut vandrar jag över marker där jag gillar att vara...

Uppe på höjden går månen i tallarnas toppar...

Här är skönt att vistas alla tider på året...

...och nu tänker jag dra mig upp på höjden...

Det som lyser upp backarna är inte snö...

...utan den vita fönsterlaven som är en typ av renlav...

Här uppe har man fri sikt och vy söderut mot Stenshuvud...

Rakt nedanför finns fältet med vandringsstigar, sandstranden och det blånande havet...

Här kan man också följa en stig längs kanten...

Det är dags för mig att dricka förmiddagskaffe så jag sätter mig i den mjuka mossan, lutar ryggen mot en tallstam - och tänker i mitt stilla sinne att sämre kan man ha det...

Jag dröjer en stund och njuter av utsikten...

...sen går jag ner och korsar Klammersbäcken som rinner ut i havet här...

Strax norr därom står den ensamma tallen - nu med två stolar för de som behöver en paus...

Nu blir det vandring i strandkanten...

Solens strålar värmer min rygg när jag blickar norrut mot Havängs stränder...

Först passerar jag Stenören, en liten stenig udde...

...och Stenörens Ålabod som användes för redskap och övernattning under höstarnas ålafiske…

Utsikten ned mot Stenören från Lindgrens backe...

...och mot Haväng som nu är nära (en bit inåt land, här uppe på höjden, låg den mytomspunna järnåldersstaden/handelsplatsen Malestad under hundratals år)…

Bron över Verkeån

Verkeåns mynning - här låg en hamn som användes fram till 1600-talet...

...och vid lågvatten kan man fortfarande se pålar och stensättningar sticka upp ur vattnet...

Verkeån rinner ut i havet...

Norr om syns de bokklädda kullarna...

Jag passerar den femtusen år gamla Havängsdösen som restes av de första jordbruksfolken som kom hit under stenålder...

Havsutsikten är fin här...

...och utsikten norrut över ålabodarna vid Ravlundafältet...

Vy uppifrån kullarna...

Jag drar mig en bit inåt land...

...till den fyrlängade Skepparpsgården (som är vandrarhem under säsongen) - och äter min matsäck i solskenet vid ett bord...

På vägen tillbaka till havet tittar jag på Öradekaren, en laxfälla som har anor långt tillbaka i tiden...

Lindgrens länga, numera museum, tjänstgjorde som Franskans hus i filmen om Bombi Bitt…

Jag vandrar tillbaka genom skog...

...över fälten...

...längs havet...

...betraktar de fantastiska backarna...

...och njuter av havets lockande lyster...

Bilderna från en vandring till Haväng onsdag annandag jul 26 december 2018. Jag tog bussen från Simrishamn längs väg 9 till Vitemölla och hoppade av vid hållplats Källebacken. Avståndet längs stranden från Vitemölla till Verkeåns mynning vid Haväng är ca 2,5 km. Från Haväng kan man även vandra längs Verkeåns dalgång till väg 9 vid Ravlunda kyrka och ta bussen tillbaka där ifrån (det är ungefär lika långt, eller kort).

Se också Skånska Resor om en vandring i försommartid längs Verkeåns dalgång ut till Haväng:



4 kommentarer:

  1. Vackert på den promenaden,kändes som jag var med.Får ta den en annan gång,längesen nu.

    SvaraRadera
  2. Tack, Kurt! Ja, det här är ju en sån sträcka som man gärna återvänder till. Även om det ibland kan gå lite tid mellan gångerna. Men kärt återseende är det alltid...

    SvaraRadera
  3. Fantastiska vyer som fångar mycket av Österlens vackra natur/landskap.

    SvaraRadera
  4. Tack för det, Gustaf! Det var det jag ville få fram...

    SvaraRadera