torsdag 10 maj 2018

Vandring till Haväng

...längs dalen till havet
Längs Verkeåns dalgång och blommande ängar ut till lockande havet vid Haväng...

Jag stiger av bussen vid Ravlunda kyrka och går sen en liten bit österut...

...där jag svänger in på den lilla Havängsvägen (för att undvika missförstånd ska jag tillägga att det är andra vägen till vänster, inte den väg som går till Skepparp, som man också kan komma till Haväng på)...

Efter cirka sexhundra meter på Havängssvägen svänger jag in på en liten stig till vänster (längs med taggtrådsstängslet)...

Blommande harsyra längs stigen...

Strax är jag ute på ängarna med utsikten ned i Verkeåns dalgång...

...och mot det blånande havet i öster...

I backarna ner mot Verkeån står gullvivorna så fint...

Jag följer den gula leden, Backaleden, uppe längs dalkanten och sen genom skog och förbi fruktodlingar...

Backaleden fortsätter efter ett tag längs Havängsvägen österut...

Nu skådar jag strandbackarna där framme...

Passerar Lindgrens länga (den var Franskans stuga i filmen om Bombi Bitt och är idag Havängs utemuseum)...

Jag tittar på Öradekaren mitt i Verkeån, en slags laxfälla med anor tillbaka till 1600-talet...

Över strandbackarna...

...och ner till Verkeåns mynning...

En av de renaste åarna i Skåne som rinner ut här...

Jag klättrar upp på backarna norr om ån...

...där jag äter min matsäck i bokarnas behagliga skugga...

...och med förnämlig utsikt över havet bort mot Stenshuvud...

När jag är här måste jag alltid återse den femtusen år gamla Havängsdösen...

...och här är havsutsikten från den mäktiga megalitgraven...

Det är fritt tillträde till Ravlundafältet denna dag (det går att kolla i förväg här) så jag gör en liten vandring norrut längs havet...

Här uppe låg de tre små byarna Killehusen, Bäckahusen och Kyrkokullen - de försvann när det militära övningsfältet anlades på fyrtiotalet...

Liten ravin ner mot havet (det finns betydligt större raviner längre norrut)...

Vy mot sydväst, mot Linderödsåsens utlöpare här...

De två ålabodarna vid platsen som kallas Lövdalen...

Den gamla fyrlängade Skepparpsgården flyttades hit när skjutfältet inrättades...

Den 8 juni 1952 invigdes Skepparpsgården som Svenska Turistföreningens vandrarhem med pompa och ståt av Dag Hammarskjöld...

...och ja, det är öppet idag och jag kan få en efterlängtad kopp kaffe och fika...

Med lätta steg går jag sen vägen tillbaka i härligt sommarväder...

Bilderna från en vandring till Haväng måndag 7 maj 2018. Vandringen från Ravlunda kyrka till havet går i behaglig terräng och sträckan är uppskattningsvis drygt 2,5 km.

Hemsida för Backaleden



Bloggar om vår, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar