lördag 12 maj 2018

Tjörnedala från ovan

...en sommarvandring längs havet
Jag har vandrat längs stranden och över strandängar norrut i Tjörnedala strövområde...

Nu vänder jag tillbaka och tänker gå vandringsleden uppe på höjden...

Då kan det underlätta om man hittar trappan...

...för att ta sig uppför branten...

Solljuset strömmar mot mig när jag närmar mig toppen...

Strategiskt placerad bänk som jag slår mig ned på för att äta min medhavda lunch...

Med förnyade krafter börjar jag utforska utsikten - som kan se ut så här om man zoomar lite...

Sen börjar strövandet söderut längs stigen här uppe...

Men snart förlorar jag mig i studier i det lilla - här förgätmigej som jag alls inte vill glömma...

Öster om mig har jag jordbrukslandskapet som också har sin tjusning...

Gullvivor finns det här uppe på backen...

I slänten ner mot havet finns den skira försommargrönskan...

Färden går vidare, ganska långsamt, detta är en plats där det är skönt att vara...

...titta till höger...

...titta till vänster...

...gå en bit rakt fram och bara njuta av att finnas till...

Ibland öppnar sig vyerna mot havet...

Där nere har vi ju stengärdsgården som jag passerade igenom på vägen hit...

...och det blommande trädet kommer jag också ihåg...

Det är sköna ängar där nere...

Inte så dumt här heller - inbäddad i den jungfruliga grönskan...

...och den härliga utsikten västerut...

Bokarnas skira ljusgröna löv...

Stigen genom hagen bort mot Tjörnedalagården - jag fortsätter dock rakt fram...

Plötsligt exploderar allt i blomning...

Hagmarkernas sköna frid...

Ekarnas första grönska...

Unga eklöv...

Sydväst inåt land...

Ut mot havet - jag är på väg nedför branten...

Min vandring på höjden är till ände - jag saknar den redan...

Bilderna från en utflykt till Tjörnedala strövområde torsdag 10 maj 2018

Första delen av vandringen kan du se här på Skånska Resor:



Bloggar om sommar, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar