fredag 11 maj 2018

Sommar vid Sydkusten

...på cykel från Svarte till Abbekås
Härligt sommarväder var det när jag på onsdagen cyklade en bit längs den vackra skånska sydkusten...

Min cykeltur börjar när jag anländer med pågatåget till Svarte på förmiddagen...

Bara att rulla några meter från stationen rakt ner...

...till Svarte Beach med härlig sandstrand...

Utsikt från bryggan mot öster...

Jag spanar in udden där och upptäcker det jag vill titta närmare på...

...nämligen Svartån, som rinner ut här...

Av Svarteån har Svarte fått sitt namn - jorden i ån är svart mossjord som gör att vattnet ser svart ut...

Jag tar mig en liten bit uppströms längs ån och hittar Svartemölla, en gammal vattenkvarn...

Vattenrännan från kvarnen...

Ån och vattnet från rännan förenas och rinner i tunnel under järnvägsbron på sin väg mot havet...

Jag rör mig västerut - här några av de äldre husen längs Västra Kustvägen (väg 9)...

...och till höger har vi några nyare hus med havsutsikt just vid badplatsen...

Det är en fröjd att cykla här, jag kommer under hela färden att ha tillgång till avskild cykelbana på havssidan...

På en äng bredvid vägen ser jag strax Disas Ting, en rektangulär fornlämning (som det finns olika förklaringar till). Enligt traditionen skall en gång Jungfru Disa ha hållit ting här, därav namnet. Vill du se fler bilder och veta mera om Disas Ting så klicka här.

Tillbakablick på stranden vid Svarte...

Jag fortsätter färden med havet på min vänstra sida...

Passerar över Charlottenlundsån...

...och fortsätter vidare västerut på den slingrande cykelbanan...

Havet är nära och en fröjd för ögat...

...och det är även landskapet inåt land på min högra sida...

Nu öppnar sig långsträckta sandstränder...

...och havet ser lockande ut...

Vid Mossbystrands kiosk (jag åt glass där på vägen tillbaka), där man svänger vänster för att hålla sig längs kusten, finns även ett litet naturreservat...

...med öppna strandängar...

...och sandstrand...

Utsikt västerut...

En bit längre fram kikar jag på havet genom skog...

Jag närmar mig nu Mossbystrand och Abbekås...

...äter lunch på lokala golfklubben...

...tittar sen på Oshögarna, som är från bronsålder och belägna på en vacker äng invid havet...

...just där Skivarpsån rinner ut i havet...

...och cyklar sen ner till hamnen i Abbekås där jag först tittar på skulpturen av Abbekåsagåsen Joakim - visan om gåsen, framförd av Edvard Persson kan du höra här...

Vy från hamnen i Abbekås...

Husraden väster om hamnen...

Utsikt från hamnen västerut...

Nu har jag förflyttat mig till stranden en bit öster om Abbekås...

...där ser jag även blommande fruktträd nere vid strandkanten...

På vägen tillbaka stannar jag också en stund vid Mossbylunds badplats...

När jag närmar mig Svarte vill jag passa på att titta på Charlottenlunds slott...

...vilket jag också gör - slottet är privat och inte öppet för allmänheten, men kan beskådas från vägen som slingrar sig förbi slottsparken. Vill du se fler bilder och veta mera om slottet klicka här.

Jag tar mig även en titt på det småkuperade jordbrukslandskapet med små lövskogsdungar väster om Charlottenlund...

...och rullar sen åter ned till havet genom slottsallén...

I Svarte tar jag farväl av havet vid sydkusten och det glittrar så vackert och lockande tillbaka...

Bilderna från en cykeltur mellan Svarte och Abbekås onsdag 9 maj 2018

Se också Skånska Resor:

Charlottenlunds slott

Disas Ting


Bloggar om natur, resor,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar