lördag 19 maj 2018

Vackra Bosjökloster

...ett slott i hjärtat av Skåne
Vid stranden av Ringsjön ligger slottet som har sina anor tillbaka till ett nunnekloster från 1100-talet...

Jag kommer med buss 440 från Höör och stiger av vid busshållplats Bosjökloster vid riksväg 23 - sen följer jag allén...

...och snart skymtar jag slottet...

...blickar in mot borggården från vägen...

...tar en titt från västra sidan...

...stiger sen in genom entrén och betalar...

...och möts av synen av slottets nordöstra hörn (om kyrkan har jag gjort ett särskilt reportage som du kan hitta här)...

Jag börjar med att se mig omkring på den vackra borggården...

...och går därefter ut i trädgården på den östra sidan...

I en tidigare ekonomibyggnad intill pågår utställningar, bland annat om samisk kultur...

Här finner jag också en lekplats för barn...

...med hönshus...

Strax intill finns Butiken i Röda huset med hantverk och antikt...

Nu öppnar sig utsikten mot Ringsjön...

Här kan man även låna båt utan extra kostnad...

...och sjön är inbjudande...

Vy från bryggan in mot slottet...

Slottet betraktat från sydöst...

...jag är på väg in på restaurangen och caféet...

...där man kan se en modell av slottet...

Det blir en fika på uteserveringen...

...med den här vyn av slottet...

Dags för inspektion av terrasserna ner mot sjön...

Slottets södra länga...

Slottet betraktat från nedre delen av övre terrassen...

Utsikt från nedre terrassen...

Slottet här nedifrån...

Utsikt från ruinen (ett gammalt kapell)...

Genom den sköna grönskan...

Utsiktsplatsen...

...varifrån jag zoomar in motsatta stranden...

Översikt av slottsområdet - den här kartan finns också i en liten folder som man lämpligen förser sig med när man gör entré...

Dags för vandring i slottsparken - här passerar jag klätterbana och linbana för barnen...

Rhododendron blommar...

...och fler är på gång...

Tulpanäng och bikupor...

...och en get som gärna poserar...

Den tusenåriga eken i mitten av parken...

Sjöutsikt lite här och var på södra sidan...

Vilsam grönska längs promenadstråket...

...och små dammar som förstärker friden...

En alpacka vilar i hagen...

På väg tillbaka mot slottet...

Utsikt från muren vid örtagården...

Jag tar en titt på historiska utställningar i källarvalven  (som härstammar från nunneklostrets tid - se även mitt inlägg om Bosjöklosters historia)...

En sista vy från borggården innan jag lämnar för den här gången...

Bilderna från en utflykt till Bosjöklosters slott måndag 14 maj 2018

Se även Skånska Resor:




Bloggar om resor, historia,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar