lördag 26 maj 2018

Blomsterslottet Sofiero

...kungligt arv och nyskapande trädgårdsdesign
Azaleor framför slottsbutiken...

Redan utanför entrén möttes jag av blommande blåregn...

...och innanför grindarna finns blomsterfägring i förgrunden i vyn mot slottet...

Jag börjar med att röra mig längs den södra slingan av blommande azaleor och rhododendron...

...som är fullkomligt hänförande vid den här tiden...

Jag fortsätter förbi slottsbutiken...

...ned mot den södra ravinen...

...med all dess härliga blomsterprakt...

...och sedan upp längs den norra ravinen...

Utsikt från Sofias bro ned mot delar av norra ravinen...

...och här en vy från ravinen under bron...

Bland alla exotiska blommor finner jag också en helt vanlig bedårande liljekonvalj...

Utsikt från slottets café-terrass...

Ytterligare en syn från norra ravinen...

Jag rör mig nu mot det nordöstra hörnet av slottsområdet...

...där man kan njuta av denna tulpanfröjd...

Margaretas blomstergata som leder fram mot brunnsplatsen och bortom den finns rosengången där mycket finns att se fram emot under sommaren...

Men mycket annat såg jag...

...i de olika små rummen...

Fantastiska kombinationer...

Den här var lite speciell...

...vita och nästan svarta tulpaner...

Grönskande tunnel bort mot muren...

Undrar vad som ska komma i buxbomrabatterna?

Också en härlig kombination...

En trädgårdsbutik finns det uppe i nordöstra hörnet...

Kronärtskockor på gång...

Murrabatt på östra sidan...

I rabatten vid muren...

Skön plats för vila och kontemplation vid muren...

Jag fortsätter längs muren med blommande rhododendron...

...men innan jag fortsätter mot utgången...

...gör jag ett uppehåll vid den helt underbara Primulasänkan...

Här är det lätt att sjunka in i förtrollningen...

Bilderna från ett besök på Sofiero måndag 21 maj 2018

Se även Skånska Resor:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar