tisdag 1 januari 2019

Nya Bantorget i Lund

...gammalt torg som förnyats
Bantorget i Lund anlades för mer än 160 år sen, i samband med järnvägens öppnande. Vid torgets östra sida ligger Grand Hotell, som dominerar bilden...

Torget, som varit ganska slitet och mer använts som en transportsträcka än en plats där man gärna stannar upp och vistas, har nu fått ett ansiktslyft och återinvigdes i början av december...

På genomresa gör jag ett uppehåll i Lund på juldagen och tar ett varv runt torget för att få en bild av vad som hänt - bland annat en satsning på cykeltrafiken har framhävts...

Från sydöstra hörnet blickar jag upp mot norra sidan som pryds av fyra hus i olika stilar från tiden kring förra sekelskiftet...

Lunds kommun skriver att det gamla torget nu ska återta sin plats i staden, som entré och mötesplats...

...och här ser det trevligt ut, konstatera jag...

Stråket förbi Grand på östra sidan - på fler håll runt torget ska det bli bättre plats för uteserveringar...

En väldigt fin julgran har fått plats på torget...

Klostergatans förlängning på norra sidan av torget - och på andra sidan järnvägsspåren syns klosterkyrkan...

Efter detta varv träder jag in på det förnyade torget...

Granitskulpturen Structure Mandala finns kvar...

En blick genom skulpturen mot det sydvästra hörnet av torget...

Närstudie av julgranen med Grand Hotells fasad i bakgrunden...

Jag fortsätter diagonalt över torget i riktning mot Lilla Fiskaregatan...

Vid den nya fontänen ska man också kunna slå sig ner...

Vyn ner mot låghusen vid Nygatan - ja, trevligt att ombyggnaden är klar, tänker jag och hoppas att det blir ett lyft för torget. Jag kommer att återvända och ta en fika på någon uteservering vid tillfälle...

Bilderna från ett tillfälligt stopp i Lund juldagen 2018

Se även Skånska Resor: Ett besök på Grand Hotell i Lund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar