lördag 19 januari 2019

Ett besök i Östra Hoby

...i hjärtat av Österlen
Kyrkan är väl bevarad och en av de vackraste i Skåne - det finns mycket att se i denna gamla fina by så följ med på en byavandring och upptäcktsfärd...

Jag tar bussen från Simrishamn denna soliga vinterdag och passerar söderut längs havet genom Österlens sköna landskap...

Efter ca tjugo minuter stiger jag av vid det trekantiga "torget" i Östra Hoby...

Här möts vägen från söder och vägen som går i öst-västlig riktning i korsningen...

Här står ett framträdande hus som varit bland annat skola och lärarbostad tidigare...

...och på den norra sidan finns ett gatuhus vars högra del en gång varit poststation...

Jag följer vägen västerut - på min högra sida ser jag Hoby Gård nr 2 som idag är Bed & Breakfast...

På vänster sida har jag kyrkan och kyrkogården...

En blick ut över det omgivande landskapet på norra sidan...

Några få kilometer bort i väster finns Borrby, kallat Österlens hjärta - på höger sida, bortom gårdarna skymtar Toremosse, en viktig oas för många växt- och djurarter (Glivarpa mosse och Ängahagen finns också i närområdet)…

Jag vänder åter mot byn och beskådar infarten från väster...

Kyrkan i byn byggdes redan på 1100-talet och Östra Hoby var kyrkby i socknen som även omfattade Kvarnby och fiskelägena Skillinge och Örnahusen…

Det märks bland gravstenarna...

...där även fiskare och sjöfolk är rikligt representerade...

Vy ut mot omgivningarna i norr...

...och i söder där det går att zooma in havet vid Örnahusen…

Jag fortsätter min vandring fram mot kyrkan...

...som ursprungligen är byggd som en romansk kyrka, även det breda västtornet byggdes på 1100-talet - tillbyggnaderna i norr och söder kom först på 1800-talet...

Halvrund absid i öster, sen kor, långhus och brett torn i väster - väldigt fint. Vid tillfälle ska jag återvända och se insidan, bland annat de gamla väggmålningarna och dopfunten från 1100-talet av Magister Majestatis (Trydemästaren)…

Söder om kyrkan syns prästgården...

...och strax öster om kyrkan hittar man denna samlingslokal, som tidigare varit bland annat skola och församlingshem...

...men som nu bär namnet "Folkhemmet" och är tillhåll för bland annat byalag och kulturförening...

Här syns också den andra f d skolbyggnaden från gårdssidan...

Tillbaka vid "torget"...

...och nu följer jag vägen österut förbi några fina gamla gatehus…

Fortsätter man följa den vägen kommer man efter bara några få kilometer fram till Skillinge - jag svänger dock vänster in på en mindre väg...

...över bäcken där det funnits flera kvarnar och där byn Kvarnby fanns och som Östra Hoby idag har vuxit samman med...

Bäcken rinner fram i en sänka med betesmark - fåren tittar undrande på främlingen...

På andra sidan ån står detta magnifika bostadshus som jag tippar har varit ett bränneri tidigare...

Passerar förbi Roskraft, plantskola med rotäkta exemplar av en stor mängd olika rosor - växthus skymtar i bakgrunden...

...och bredvis står ett vackert hus...

En bit längre fram syns mangårdsbyggnaden till Kvarnbyborg - även kallat en "bondeherrgård"...

På gaveln kan man läsa att den byggdes 1848 och initialerna står för Nils Henricsson och Bengta Olsdotter…

Idag drivs här en privat ridskola, Kvarnbyborgs Ridcenter...

Vägen leder vidare till Glimmingehus - jag ska dock bara upp på backen...

...för att titta på utsikten. Här har jag zoomat lite. Bortom träden syns havet - det grå vid horisonten är dock inga moln utan konturerna av ön Bornholm...

Vyn ner mot den lilla byn som fött sådana berömdheter som Poul Ancher (blev präst på Bornholm och deltog i frihetskriget mot svenskarna) och John Osterman (red för Cimbrishamns-Bladet och lanserade begreppet Österlen tillsammans med Borrby-sonen Theodor Tufvesson). Även snapphanen Lille-Mads påstås komma från Östra Hoby...

Även Glimmingehus, två kilometer bort, går att zooma in från backen - åtminstone ser man taket på borgen...

Landskapet strax nedanför i nordväst...

Vägen genom Kvarnby tillbaka...

...till Östra Hoby där jag nu rör mig på vägen söderut längs den gamla bygatan - passerar här ett tegelhus som varit både affär (tidigare) och café (nyligen)…

Passerar förbi nr 32 - gården heter Helgenäs…

Kring kyrkan och längs den här vägen söderut låg gårdarna grupperade förr i världen...

På vägen kommer man ned till det lilla fiskeläget Örnahusen vid havet...

Jag vänder här för att hinna med bussen - holländare-möllan till höger står på nr 11 och var i drift åtminstone fram till 1946...

Gården till höger bör vara nr 8, Björnstorp - den kallas så efter en Thor Persson, en ägare på 1700-talet som hade rykte om sig att vara stark som en björn (han fick även en björn inhuggen på sin gravsten)…

Utsikt på min högra sida - en härlig dag för en promenad på landet...

Husen i byn dyker upp...

Många fina hus...

...och exempel på vackra Österlen-dörrar...

Den stilfullt renoverade gamla smedjan...

Tillbaka i mitten av byn och jag kan konstatera att det varit ett besök som gett mersmak...

Bilderna från ett besök i Östra Hoby fredag 18 januari 2019

Mera om Östra Hoby på Wikipedia och Österlen.se.

Litteratur: Ö Hoby - Skillinge. Bygd i förvandling (1982)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar