fredag 1 mars 2019

Vandring längs Verkeån

...över vackra Kungsmölla till Brösarp
Fantastisk vandring i Verkeåns dalgång från Ravlunda till Brösarp under första riktiga vårdagen...

Jag stiger av bussen vid Ravlunda kyrka...

...återser Piratens grav...

Skådar ut över omgivningarna - när Carl von Linné kom hit på sin skånska resa 1749 skrev han: Ravlunda kyrka låg mycket höglänt, omgiven med de härligaste fält, som sluttade på alla sidor och änteligen liksom instängdes med de skönaste skogar. Alltså hade hon den härligaste situation, som man i landet finna kunde...

Från väg 9 följer jag den här mindre vägen norrut...

Den leder ner i Verkeåns dalgång...

...där jag ansluter till gula leden, Backaleden, västerut i riktning mot Brösarp...

Leden för mig genast upp på höjderna...

Utsikten bort mot Ravlunda kyrka - det lär ha varit här nånstans som Linné kom med häst och vagn...

Passerar ett par forntidsgravar - hela trakten här är översållad av fornminnen...

Uppifrån den södra dalsidan har man en magnifik utsikt ned mot dalen...

Nedanför meandrar sig Verkeån med sin trädridå fram genom dalen...

...på sin väg mot havet som glittrar långt borta vid Haväng i fjärran...

Brösarps södra backar blir synliga på sydsidan...

...och långt borta i väster kan jag zooma in de norra backarnas hedlandskap...

Verkeåns ridå av aleträd...

Naturen är full av hängen...

Jag närmar mig den gamla järnvägsbron...

Efter förmiddagskaffe tar jag mig en titt - ångtågsbanan kommer in från söder (från Ravlunda och Sankt Olof)...

...och fortsätter norrut över bron över Verkeån - för att sen fortsätta mot Brösarps station...

Utsikten från bron måste naturligtvis testas - i bakgrunden Skepparps banvaktstuga (på norra sidan löper också Skåneleden)...

...och tillbaka igen över bron...

Nedanför glittrar solen i Verkeåns vatten...

Vandringen fortsätter och strax ser jag en gård...

...som jag förstår är Kungsmölla...

...gammal vattenkvarn som längre tillbaka i historien ägdes av kronan...

...men som ca 1750 övergick i privat ägo...

I den fridfulla tystnaden lyssnar jag till bruset från Verkeåns strömmande vatten...

En mycket vacker plats som jag gärna ska återvända till (mera om Kungsmölla hittar du här)...

Denna vackra vårsöndag både ser och möter jag flera vandrare på min väg...

Tillbakablick mot Kungsmöllan när jag går...

...och blick framåt mot väster...

Här och var leder små raviner ner mot Verkeån...

Närmar mig byn Brösarp...

Passerar ett vackert korsvirkeshus...

...fortsätter nedanför bokar...

...och tallar...

Liten avstickare för att titta på forsande vatten...

...vid Bengtemölla kvarn (som jag besökt vid ett tidigare tillfälle - vill du se bilder från den vandringen så klicka här)...

En sista blick på Verkeån för den här gången...

...sen blir det söndagsmiddag på Gästis i Brösarp...

Bilderna från en vandring längs Verkeån från Ravlunda till Brösarp över Kungsmölla söndag 24 februari 2019. Grovt uppskattat är den här turen drygt 3,5 km (med små avvikelser hit och dit blev det nog fyra km).

Se även Skånska Resor: Kungsmölla vid Brösarp

Se också andra vandringar längs Verkeån på Skånska Resor:

Vandring vid Brösarp

Vandring till Haväng

Vandring till Hallamölla

Vandringar vid Verkeån


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar