fredag 1 mars 2019

Fru Alstads kyrka

...en speciell vallfärdskyrka
Jag kommer cyklande nedifrån Landsvägen till byn Fru Alstad...

...inte minst för att titta på den omtalade pilgrimskyrkan...

Det fanns en romansk 1100-talskyrka här tidigare - men denna byggdes på 1400-talet till Jungfru Marias ära...

Ordet fru i ortnamnet kommer från Jungfru Maria, som också kallades Vår Fru - kyrkan kallades Vår Fru Kirke och så småningom fick hela byn Östra Alstad namn efter kyrkan...

Kyrkan dominerar stort på sin upphöjda plats...

Här vy från "torget", med brunnen, i byn - utsikt från södra infarten...

Kyrkans västra sida med det smala tornet och de trappstegsformade "vingarna" - kyrkan har även kallats slättens Notre Dame...

Utsikten västerut från kyrkogården...

En liten trappa leder ner till gången som leder till...

...offerkällan som besöktes av pilgrimerna - om man offrade här under midsommar kunde man få bot från sjukdomar...

Jag slår en sista blick på den historiskt märkvärdiga kyrkan (jag ska återvända en dag när kyrkan är öppen, det lär finnas mycket intressant att se även på insidan)...

Vy över kyrkogården norrut...

...och strax norr om kyrkogården fann jag en liten rastplats för vandrare och pilgrimer där jag kunde slå mig ned i solskenet och äta min medhavda lunch...

Bilderna från ett besök i Fru Alstad tisdag 12 febr 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar