söndag 24 mars 2019

Kort i Tomelilla

...i väntan på tåget
Passar på att röra på mig lite - går upp på bron över järnvägen för att titta på utsikten...

Här var det livligt förr och tågen rullade mot Sjöbo, Dalby, Malmö, Eslöv, Brösarp med flera orter på olika linjer. Numera är dressinåkning till Fyledalen under sommartid vad som återstår...

Scans industrier försvann också - disponentvillan står ensam. Här planeras dock för nya verksamheter, grönområden och gång- och cykelvägar...

På andra sidan kommer tågen fortfarande in - pågatågen rullar till Simrishamn i öster och Ystad i söder (och vidare till Malmö, Lund och Helsingborg)...

Våren är på gång...

Jag följer Bangatan...

Välkända tornhuset vid Tomegatan (höger) och Rosencrantzgatan (vänster)...

Hasse & Tage-muséet vid järnvägsövergången...

Världens minsta filmmuseum...

Soldaten som kommer ut ur teglet...

Jag har ännu inte besökt muséet, men nu ska det snart bli av - ser att det är öppet varje lördag fram till påsk och under påskrundan är det öppet varje dag, muséets hemsida här...

Filosofiska funderingar...

Passerar över järnvägsspåren...

Det trekantiga torget...

Tar en promenad runt torget...

Passerar Tomelilla kulturhus och tänker att det var ett tag sen jag var där - jag får väl kolla upp kulturhusets program och vad som händer på konsthallen...

De två små husen (Hasse- och Tagemuséet i det bortre) fungerade förr som järnvägs-undergång med trappor och tunnel så man slapp stå och vänta på tågen...

Jag hinner med att äta lunch också och tar sen tåget hem...

Bilderna från ett kort besök i Tomelilla fredag 22 mars 2019

Se även Skånska Resor: Tomelilla liten som blev stor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar