söndag 3 mars 2019

Gravhögarna vid Skivarp

...ett speciellt höggravfält från bronsålder
På åsryggen norr om Skivarps samhälle finns ett stort höggravfält från bronsåldern...

Jag närmar mig norr ifrån på Torsviksvägen...

Redan här ser jag några gravhögar...

...som avtecknar sig i motljuset...

En bit längre fram framträder några högar på närmre håll...

Underbart vackra innan lövsprickningen...

Och se där framme - det måste vara minst fyra gravhögar...

Ett skönt motiv (trots att jag ogillar att det planteras på gravhögar)...

När jag vänder mig framträder två av de högar jag passerat i solbelysning...

Trädplanteringarna gjordes under tidigt 1900-tal som en slag fornminnesvård - numera vet man att rötterna förstör lämningarna i graven och det är inte längre tillåtet att plantera (dessa träd får dock stå kvar som ett minne från nationalromantikens dagar...)

Sammanlagt lär det finnas ett tiotal gravhögar på detta gravfält...

Här följer ytterligare några bilder, nu utan kommentarer...

















Bilderna från ett besök i Skivarp onsdagen  den 27 februari 2019

Se även Skånska Resor: Skivarp på Söderslätt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar