söndag 3 mars 2019

Skivarp på Söderslätt

...vid den legendariska Landsvägen
Gästgivaregården vid landsvägen i Skivarp har anor mer än trehundra år tillbaka i tiden - själva byn har anor som går betydligt längre tillbaka i tiden...

Jag tog cykeln på pågatåget och steg av i Rydsgård - här tillbakablick mot byn Örsjö...

Sen bär det av söderut genom det vaknande slättlandskapet...

Passerar Torssjön...

Strax svänger jag in till vänster på Torsviksvägen...

...där jag kan passera tätt inpå det stora höggravfältet strax norr om byn Skivarp...

...som innehåller ett tiotal gravkullar från bronsålder (vill du se fler bilder från gravfältet klicka här)...

Vid Torsviksvägen kan man också se resterna av det en gång stora Sockerbruket i Skivarp - huvudbyggnaderna förstördes i en mordbrand för några år sen...

Jag svänger in på Banvallen - här rullade tågen under storhetstiden med Sockerfabriken (som lades ner 1960)...

Jag hittar den före detta banvaktsstugan...

...och några gatuskyltar som minner om det förflutna...

Genom byn skär Landsvägen, väg 101, som var en viktig förbindelseled mellan städerna Malmö och Ystad i äldre tider...

Naturligtvis blev det stadgat om hästbyten, logi och mat längs med denna viktiga väg - Skivarps Gästgivaregård tillkom på 1600-talet (storheter som Karl XII och Carl von Linné lär ha stannat till här)...

Vid torget står även brandstationen kvar, idag mötesplats, inte minst för Skivarps Byalag...

Vid torget finner vi även kyrkan som ursprungligen är en romansk absidkyrka från 1100-talet...

Vy från kyrkogården ned mot torget...

Jag tar ett varv runt kyrkan - trappgavelstornet är från senmedeltid och tillbyggnader i norr och söder från nyare tid...

En öppen och inbjudande kyrka gjorde att jag kunde ta en titt på kalkmålningarna...

Altaruppsats...

och predikstol lär vara från 1600-tal...

Vy norrut från Kyrkovägen...

Här tar jag mig en titt på resterna av Skivarps holländaremölla, som var vida synlig i landskapet. Den brann ner i en anlagd brand 2010, men Skivarps Mölleförening kämpar för att den ska återuppbyggas...

Strax intill, i backen ner mot Landsvägen, står Mölleskolan, en F-6 skola med fritidshem och fritidsgård...

Jag styr ut på landsvägen i riktning österut...

Nu leder färden mot havet, som bara är några få kilometer bort...

...och i Svarte tar jag tåget hem...

Bilderna från en cykelutflykt till Skivarp på Söderslätt onsdagen den 27 februari 2019

Se även Skånska Resor: Gravhögarna vid Skivarp


3 kommentarer:

  1. Härliga bilder från byn jag växte upp i! En rättelse dock: huset du nämner som järnvägsstation är en gammal banvaktsbostad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den uppgiften! Jag rättar. Är stationen riven eller missade jag den?

      Radera
    2. Aha, jag förstår nu att järnvägen måste ha gått i en böj ner mot de södra delarna av samhället. Där finns nog stationen...

      Radera