fredag 8 mars 2019

Tio utflykter på Österlen

...rakt ut i Änglamarken
Det var på våren i den sköna månaden maj och jag cyklade längs havet tills jag kom fram vid det fantastiska dynlandskapet vid Borrby strand och Mälarhusen - du kan se hela bildreportaget här: 

I den sköna sommar blev det en cykeltur och upptäcktsfärd i Albo härad, jag besökte Eljaröd, Andrarum och andra intressanta platser - se hela bildreportaget här: På upptäcktsfärd i Albo härad.

En härlig sommardag kändes det att det var dags för en vandring längs den sköna kust som sträcker sig från Vitemölla norrut till Haväng och där blev det nedslag på många intressanta platser - hela reportaget hittar du här: In i skånska regnskogen.

En vacker höstdag gjorde jag en härlig cykeltur i de inre delarna av slätten och besökte bland annat byar som Kverrestad, Örum och Örup - se hela bildreportage här: Byarna på slätten.

Ett av de vackraste vandringsstråken längs stränderna går från Baskemölla till Vik - här får du möjlighet att bekanta dig med platserna: Vandra till Vik.

Från en av topparna på Rörums backar blickar jag ner mot byn och längre bort mot Stenshuvud och Östersjön - se hela bildreportaget om vandringen som gick över Mandelmanns ängar och Forsemölla:
En vårutflykt till Rörums backar.

I den sköna försommaren tar jag en cykeltur längs sydöstra hörnet av Österlens kuster, från Simrishamn till Hammar över bland annat Örnahusen och Sandhammaren:
En bit underbar Österlenkust.

Den här cykelfärden gick i motsatt riktning, från väster mot öster längs en av Skånes mest natursköna åsar, nämligen Kåsebergaåsen - hela fotoreportaget har du här:
Den dramatiska Kåsebergaåsen.

En fin vårutflykt var den cykeltur jag gjorde till Gyllebosjön där jag njöt av den vackra naturen vid sjöns stränder, men även tittade på såväl borgruinen som slottet. Färden dit gick över Komstad och tillbaka över Östra Vemmerlöv: En vårutflykt till Gyllebo slott.

Avslutningsvis ska vi längst upp i norra delarna av Österlen, närmare bestämt Ravlundafältet, som är mera tillgängligt under sommarmånaderna - inte bara platt betesmark utan dramatiska raviner, unika sandstränder, skogar och fornminnen samt historien om ett fiskeläge som försvann:
Ravlundafältet - ett mycket populärt utflyktsmål.

Bilderna från utflykter på Österlen under 2017-18


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar