torsdag 8 november 2018

Byarna på slätten

...på cykel genom Österlens sköna landskap
På cykel genom den solbelysta Änglamarken besökte jag nio byar med deras sevärdheter och härliga omgivningar - vi tar det hela från början...

Jag tar cykeln med på tåget och stiger av i Lunnarp (det vill säga stationssamhället, den gamla bondbyn med samma namn låg längre norrut)…

När tåget gått ser jag den gamla stationen på andra sidan...

Äldre tvåvåningshus vid gamla stationssidan...

Nu på väg ut ur byn söderut mot slätten...

Morgondimman lättar över den svarta plöjda jorden...

Snart syns Kverrestad, förr sockencentrum, med hus och gårdar samlade runt kyrka och prästgård...

När jag kommer in i byn ser jag direkt Bygdegården...

...och den var tidigare prästgård - de äldsta delarna är från 1700-talet...

Kverrestads kyrka byggdes 1873 och ersatte då en tidigare medeltidskyrka...

Färden går vidare - utsikt mot åslandskapet söder om Kverrestad…

Tillbakablick på byn Kverrestad…

På väg mot Bollerup passerar jag genom en mindre skog...

...och rullar sen in i byn på en större väg...

Bollerups borg och i bakgrunden stallarna som tillhör naturbruksgymnasiet...

Här finns också en av Skånes fyra kyrkor med runt torn i väster...

Stora hästhagar från Bollerup och österut...

Kommer upp på väg 9 och ser den lilla byn Hannas...

...med en av Österlens äldsta, minsta och vackraste kyrkor...

Hus och gårdar i Hannas - det lär finnas ett talesätt som säger att "i Hannas där gjorr di hårannra ingen forrtred" (och det såg fridfullt ut, kan jag intyga)…

Här ska jag svänga höger...

...och fortsätta min färd söderut över slätten...

En lägre ås går längre fram i öst-västlig riktning...

Vy rätt ud po stikked…

När man ser skylten med namnet Örum då kan man gärna svänga höger...

...för att komma in på den trevliga bygatan...

Strax väster om byn, lite för sig självt, finner man det så kallade Örumshuset…

...som är ett så kallat husmanshus från 1806 - det blev byggnadsminnesförklarat 1964 och fungerar dessutom som muséum (lite mer om Örumshuset hittar du här)...

Tillbaka i byn ser jag många exempel på välvårdade...

...och vackra hus...

En trevlig kvinna berättade att detta varit lanthandel i byn...

Tillbaka på Örumsvägen ser jag ett av många fornminnen - här en gravhög från bronsåldern...

Nästa mål i sikte uppe på den lilla åsen...

Hörups berömda kyrka med de två tornen...

Från kyrkogården är det magnifik utsikt söderut...

Själva kyrkogården går i terrasser nedför backen...

Jag slår mig ner i den solvarma trappan och äter ur min matsäck - och tänker att sämre kan man ha det...

Kyrkan bakom mig ser rätt ståtlig ut här ifrån...

Vy nedifrån upp mot kyrkan på höjden...

Nere vid Hörupsvägen/Storgatan finns Olas trädgård, som jag hört talas om...

...men aldrig skådat...

Nu tog jag tillfället i akt för ett kort besök...

...och blev mäkta imponerad (läs mera om trädgården här)...

Löderup - och nu pratar vi om stationssamhället - ligger kloss intill Hörup…

En liten gata påminner om var järnvägen gått fram...

...och den gamla stationsbyggnaden finns kvar...

Kyrkbyn ligger nån kilometer söder om - här kyrkan från 1100-talet. Det närmaste tornet är en fristående kastal från 1400-talet...

Diagonalt över i vägkorsningen låg skolan, som idag är bostad - bakom finns nya skolan...

I huset mitt emot låg skoltandvården på min tid (vi fick skjuts från vår by hit) - en fasansfull upplevelse - mina minnen av huset blev mer positiva längre fram när jag fick ihop det med tandläkarens dotter...

Vacker gård väster om kyrkan, används nu som församlingshem...

Färden går nu vidare västerut längs Österlenvägen - kyrktornet i Valleberga syns redan där framme...

Pumpor i överflöd...

På norra sidan ser man den låga åsbildningen som följer med åtskilliga kilometer västerut...

På södra sidan ser man, i motljus och soldis, silotornet vid Kåseberga avteckna sig uppe på stora åsen vid havet...

I Valleberga kan man se Skånes enda rundkyrka (det är den ursprungliga kyrkan, allt annat är senare tillbyggnader) - ej att förväxla med runda västtorn...

En blick ut i landskapet på vägens södra sida...

På höger sida passerar jag förbi Ingelstorps vackra klockaregård…

...och strax är vi framme i byn Ingelstorp

Jag kan konstatera att skolan, där jag gick femman och sexan, nu rymmer annan verksamhet, inredning, antikviteter och design...

På många sätt är ändå Ingelstorp sig likt...

På en åker på höger sida om vägen passerar jag resterna av en megalitgrav (gånggrift) från bondestenålder - namnet kan eventuellt vara Skrepphög…

Här ifrån zoomar jag in slottet i Tosterup…

...och min barndoms by Glemmingebro - man ser till och med barndomshemmet, tegelhuset till höger med grön balkong...

Vy ner mot Ingelstorps ängar och Hammars backar...

Tid för kaffe och fika på Olof Viktors, som också finns längs den här vägen...

I solnedgången väntar jag sen på tåget i Köpingebro - och ser tillbaka på en givande dagsutflykt...

Bilderna från en dagsutflykt på cykel genom Österlens sköna landskap onsdagen den 7 november 2018. En grov uppskattning av sträckan jag cyklade är ungefär 25 km.


2 kommentarer:

  1. Jättetrevligt! Tack för denna guidade tur med fina höstbilder. /Karin

    SvaraRadera