torsdag 1 november 2018

Ystad Nostalgic Walk

...minnenas promenadväg
För mig är det svårt att vandra runt i Ystad utan att minnena från ungdomstiden ramlar över mig...

Jag står vid Österportstorg där mycket är sig likt från 60-talet, dock fanns inte matvagnarna på den tiden...

Däremot kunde man få en korv med bröd i korvkiosken på hörnan även på den tiden (det är samma lilla byggnad som står kvar)...

Under realskoletiden köpte man matkuponger på Österportsbaren som var inrymd i den här byggnaden som då var Folkets hus - Österportsbaren serverade utmärkt husmanskost som fläsk och bruna bönor, på torsdagar ärtsoppa med pannkakor till efterrätt...

Det här är hörnan ner mot Stora Östergatan (om jag minns rätt hade huset nr 49) - här låg Kellermans kafé (huset revs för länge sen) där man fikade på förmiddagsrasten och en del passade på att tjuvröka...

Så här såg hörnan ut på 60-talet - bilden i bakgrunden har varit publicerad i Ystads Allehanda och fanns med på en utställning många år senare (jag hittade den här)…

På en längre rast, håltimme eller på fritiden, kunde man glida ned för Östergatan och gå på Dencobaren, som låg i det här lilla huset och var ett populärt ställe...

Stora Östergatan tidigt 60-tal, ingen gågata, bilarna kör på vänster sida, Denco-barens skylt skymtar till höger (bilden tagen i riktning mot öster och är hämtad från YA)…

Högre Allmänna Läroverket vid torgets norra sida...

En plats förknippad med mycken vånda, men även roliga minnen...

Så småningom tog jag mig fram till realexamen och kunde på våren 1966 vandra ned för trappan med realskolemössan på huvudet...

Alla vi ungdomar som kom från byarna på Österlen åkte morgon och eftermiddag längs den södra järnvägsbanan - från Österportstorg gick man efter skolan längs Piparegränd (Per Helsas gård till höger)…

...passerade förbi det som då var kommunala flickskolan (ett synnerligen intressant ställe, tyckte man då - undrar varför?)…

Maria Munthes gata fram till Lingsgatan...

Sen passerade man över Sankt Knuts torg...

...där man ibland kunde ta en fika på Fridolfs Konditori, som fortfarande finns kvar...

På andra sidan spåren fanns järnvägsstationen (med en riktig väntsal där man kunde få uppehålla sig om man skötte sig)…

Ibland var det ångtåg, men oftast åkte vi med rälsbussen - här bild på en sådan som jag åkte med i somras från Brösarps station...

Det var också en nostalgitripp - här en konduktör i tidsenliga kläder som klipper biljetten på riktigt (vi realskoleungar hade dock månadskort som vi visade)…

Tillbaka vid läroverket (Surbrunnsgatan) - här betraktat från Oskarsgatan...

Nedför den gatan hade man ofta anledning att ta sig - längst ner i änden fanns kommunala idrottsplatsen där vi ofta hade gymnastiklektioner...

Där fanns också kvarter med sådana här hus (några står kvar än) där jag längre upp i tonåren hade kompisar som hade egen lägenhet - många fester och trevligheter är förknippade med detta...

Nära vid Surbrunnsvägen låg yrkesskolan, Parkskolan, där jag gick ett år efter realen...

Surbrunnsparken, Folkets park, en bit längre norrut längs samma gata - här nya entrén (kan vara 40- eller 50-tal)…

Gamla ingången ser ut så här...

Dansrotundan, som då kallades Caravellen, där man bevistat mången danskväll och popgala under sextiotalet - mitt lokala favoritband var The Revells…

...och då måste vi ha in en bild på grabbarna i The Revells - Ystads första popband...

Tanken flyger också lätt iväg till The Beach Club vid strandpromenaden där grabbarna ofta spelade under sommarkvällar - villan finns kvar där...

Nu fortsätter jag min nostalgiska väg uppför backen på Kristianstadsvägen där gamla vattentornet står - till vänster var det åker på den tiden...

En liten grusväg ledde ut till Hälsobacken där denna gatan låg som en isolerad ö - i huset till höger hade jag och min bror ett rum med kök under läsåret 66-67...

I dag är gatstumpen med husen helt omgiven av en ny stadsdel - men en namnskylt, nästan dold i grönskan, upplyser om den gamla gränden...

Bilder från nostalgivandring i Ystad måndag 22 oktober

Se även Skånska Resor: Det sköna Ystad


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för dina fina bilder. Man åker på världens nostalgitripp, när man ser dom. Härliga tider!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar detta, Leif. Visst var det härliga tider! Helt oförglömliga...

    SvaraRadera