söndag 1 juli 2018

Med ångtåg till Brösarp

...en resa i tid och rum
Följ med på en resa med gamla tiders tåg mellan Brösarp och Sankt Olof...

Jag börjar vid stationen i Brösarp...

...där jag väntar ett tag i väntsalen...

...tittar på personvågen (från en sådan kunde man få sin vikt på en biljett)…

Löser returbiljett till Sankt Olof och får den via en sån här skjutlucka...

Första rälsbussen till Vitaby ska gå...

Bagaget rullas ut på en rullebör...

Jag tittar mig omkring vid stationen...

Lokstallarna...

Ånglok som värmer upp...

Hoppas få åka med ett tåg draget av det här senare...

Tidstypiska bilar finns det också - här tre stycken Volvo Duett...

...en Saab...

...och en Volvo Amazon...

Förberedelser...

Ångloket som ska ha upp trycket...

Beundrar den mäktiga maskinen...

Brösarps fina station...

Korvgubben får fart på affärerna...

Dags att åka med rälsbussen...

Utsikt från bakre fönstret...

Framme i Vitaby…

...ser vi stinsen veva upp bommarna...

Nu kommer nästa tåg...

...som ska ta oss vidare...

...till Sankt Olof...

I Sankt Olof gör jag uppehåll, låter tåget gå och går själv och fikar...

När jag kommer tillbaka väntar jag en stund i väntsalen...

...och snart kommer ångloket med vagnar in vid perrongen...

Efter ett kort uppehåll ska tåget återvända till Brösarp...

...men först måste loket byta plats...

...växla in på rätt spår...

Krävs ett visst precisionsarbete...

...för att koppla ihop lok och vagnar...

Klart för avfärd...

...och tåget lämnar stationen i Sankt Olof...

På återresan passerar vi förbi Vitaby kyrka...

...och kan njuta av utsikten mot havet...

Genom Verkeåns dalgång och snart är vi åter i Brösarp...

Bilderna från en tågresa mellan Brösarp och Sankt Olof söndag 17 juni 2018

Se även Skånska Resor: Med ångtåget på Österlen


1 kommentar: