lördag 28 juli 2018

Stenshuvud för sol och bad

...ett givet utflyktsmål på Österlen
Så tänkte jag och hängde med barn och barnbarn till detta perfekta utflyktsmål på Österlen...

En fin sandstrand för barnen att leka på (och nära till skugga under träden när man vill ha det)…

Utsikt från skuggan...

Berget är nära och lockande - jag tror jag ska ta mig en tur...

Passerar förbi Krivareboden, som stått här sen 1700-talet (och som visar att området, innan det fridlystes, har använts under långa tider för fiske - även för odling, betesmark och annat)…

Från stranden finns det en lättframkomlig stig...

...genom ett fuktigt skogsparti...

...och fram till Orkidéängen, som ska ses på våren när den blommar i lila, rosa och vitt...

...nu betar kossorna här...

På väg upp mot Naturum och Huvudentrén för Stenshuvuds nationalpark...

Naturumbyggnaden, som inrymmer utställning, information och café...

Vy från Naturum mot havet...

Min tanke är att ta mig upp på toppen för att njuta av utsikten...

På väg in i skogen passerar jag en så kallad torvälta, som i äldre tider användes för att behandla torv av sämre kvalité så att den blev användbar - ännu ett exempel på människors tidigare utnyttjande av området...

Vandringen upp genom lövskogen är en njutning, skuggan skänker svalka i hettan, men det är också en skönhetsupplevelse med stora bokar som denna...

...eller ekar som den här...

Den finns också ett stort bestånd av avenbok i form av buskar och mindre träd - jag jämförde avenbokens blad, som har sågtandade kanter...

...med bokens blad som är jämnare och slätare (avenbok är inte släkt med bok utan med björken)...

Vackert är det i skogen och nu är jag snart uppe...

Ett tecken på det är att man stöter på resterna av den forntidsborg som funnits upp på toppen av Stenshuvud - stenvallarna tillsammans med bergsbranterna utgjorde skydd när fiender närmade sig...

Utsikten från Stenshuvuds Östra huvud, där man i vanliga fall kan skåda havet och kusten söderut, bjuder på överraskning - dimman väller in från havet...

Jag drar vidare på steniga stigar...

...några hundra meter genom skogen uppe på höjden...

...för att komma upp på Norra huvudet - går det månne att se något här?

Min första syn när jag sticker huvudet över kanten...

Utsikt västerut...

...lite mera åt nordväst...

Mot sydväst, dalgången och högplatån i väster...

Ännu en bild åt samma håll...

...men mot norr tränger dimman in från havet...

...och mot söder anar man att berget nu är omslutet av dimma på tre sidor...

På vägen tillbaka passerar jag åter Östra huvudet (där Östersjön annars breder ut sig till horisonten) - nu står folk här och tittar rakt in i dimman)…

Jag njuter av skogen på vägen ner...

Avkopplande...

Fridfullt...

Välgörande...

På Naturum tar jag en titt på utställningen...

...och denna jättemodell av en sandödla (som i verkligheten kan bli 17 cm lång) - ödlan trivs på ljungheden i nationalparken...

Och en bild på ljungheden när den blommar fann jag också - en påminnelse om ytterligare en trevlighet som väntar i nationalparken...

En liten fika blir det också - lite kaffe efter bergsklättringen...

Dimman har lättat och det går att se havet...

När jag passerar ängen tittar solen fram...

...och här fortgår strandlivet (en del tyckte det var skönt med dimman, som gav lite svalka i hettan)…

En underbar strand...

...i en fantastisk nationalpark...

Snart lyser solen igen...

På väg till Musteriet i Kivik ber jag om ett stopp vid Svabesholms Kungsgård för att ta den här bilden - från 1600-talet och fram till vår tid tillhörde området vid Stenshuvud den här gården, där man idag ägnar sig åt annat, bland annat b&b, café, trädgård och hästar...

Bilderna från en utflykt till Stenshuvud onsdag 25 juli 2018

Se också Skånska Resors bildreportage från tidigare besök vid Stenshuvud:

Vandringen till Stenshuvud

Höstutflykten till Stenshuvud

Stenshuvuds nationalpark (en vårutflykt)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar