lördag 4 november 2017

Höstutflykten till Stenshuvud

...en färgrik upplevelse
Stenshuvuds nationalpark är en upplevelse även under hösten...

Den här gången kommer jag vandrande från väster och har hunnit nedför backen...

...strax framme vid Naturum och nationalparkens södra entré

Jag börjar med att traska upp till Stenshogubbens tre huvuden...

Även vägen upp genom den vackra bokskogen är en del av nöjet...

En stor, knotig bok som jag fick beundra...

Resterna av forntidsborgen uppe på toppen brukar jag lägga märke till...

Närmar mig utsiktsplatserna Södra och Östra huvudet...

Alltid samma härliga upplevelse av den första blicken ut över havet och kusten i söder...

Svårt att se sig mätt på den vyn...

Solen behagar, i sin stora nåd, att titta fram och blänka i sjön ett slag...

Höstfärger och utsikt österut...

Höstens färger omger mig här uppe...

Genom höstskog förflyttar jag mig nu...

...bort till Norra huvudet...

...där utsikten öppnar sig norröver bort mot Kivik och Hanöbukten

...och mot sydväst får vi den här magnifika vyn...

...där höstens färger flammar i skogen på branterna

Vägen tillbaka till Naturum går längs en något västligare stig...

...som också bjuder på...

...höstliga färger...

...och vyer ut över...

...skogen i dalgången...

...och även tillbakablickar mot landskapet i norr...

Efter lunch med egen matsäck på fikaplatsen vid Naturum beger jag mig in i skogen åt sydväst...

...längs leden som för mig...

...upp på Kortelshuvud där denna vy öppnar sig när jag når utsiktsplatsen...

Blickarna söker sig direkt mot Stenshuvud som sticker upp markant till vänster...

Mot söder och öster bjuder skogen på höstlig fägring...

Innan jag lämnar blir det många blickar på Stenshuvud från detta ovana perspektiv...

Jag gör även en liten vandring på heden söder om Stenshuvud... och har turen att få eftermiddagssol när jag betraktar det lilla berget här ifrån...

...och solen håller sig kvar när jag kommer ner på stranden...

Här har vi Stenshuvuds karaktäristiska delfinprofil från söder som är synlig längs hela östkusten ända ner till Simrishamn...

Ett ögonblick får jag sommarkänsla...

...vilket upprepas när jag betraktar Krivareboden och havet i solsken...

Höstordningen återställes dock snart. Här är jag på väg nedför Svinabergabacken till busshållplatsen i Södra Mellby. Tips nu när alla andra har stängt: Det gick att fika på café i Svabesholm (öppet tors-sönd)...

Bilderna från en utflykt till Stenshuvuds nationalpark torsdag 26 oktober 2017. Jag tog SkåneExpressen3 från Simrishamn till Södra Mellby och promenerade där ifrån till Stenshuvud, vilket är en sträcka på drygt 3 kilometer (går att beställa taxi från Skånetrafiken, den går från Kivik till Stenshuvud om man vill bespara sig promenaden).

Hemsida Stenshuvuds nationalpark

Se även Skånska Resor: Höstutflykten till Odensjön


Bloggar om höst, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar