torsdag 2 november 2017

Fler bilder från Kåsebergaåsen

...en av de skönaste platserna i Skåne
Kåsebergaåsen skapades under inlandsisens slutskede och har sen formats av naturens krafter till vad den är idag...

Redan vid Kabusa ser jag hur åsen höjer sig där borta...

När jag kommer närmare ser jag boskapen som betar här under sommarhalvåret...

Från min första utsiktspunkt här vid åsens början i väster blickar jag mot åsens fortsättning i öster...

...och tillbaka mot väster där bukten sträcker sig mot Kabusa, Nybrostrand och Ystad...

Färden går vidare österut längs Östra Kustvägen...

...och jag närmar mig den lilla byn Hammar

...där jag blickar upp mot åsens fortsättning...

...och slår in på en liten väg upp mot en ny utsiktspunkt

...allt högre upp...

...och högre upp...

...där jag först kan blicka västerut...

...mot Kabusa där jag kom cyklande ifrån...

...och sen österut där backafallen stupar mot havet...

I söder ger motljuset den här effekten...

In mot land skådar jag byn Hammar och den sydösterlenska slätten...

Sen går cykelfärden vidare längs kustvägen - här liten tillbakablick strax innan jag...

...anländer till Kåseberga...

Från min utsiktspunkt uppe på åsen kan jag blicka ut över byn...

...och bort mot hamnen...

Snart skådar jag hamnen uppifrån Kåsehuvud...

...där fåren vilar i idyllen...

...och Ales stenar finns att beskåda...

...vilket utländska turister gör även i oktober...

Backafallen i väster...

...en skön plats att vara på...

Jag följer strandkanten...

...tillbaka mot hamnen

Från kustvägen blickar jag tillbaka mot Kåseberga by...

...och fortsätter cykelfärden längs åsen

Nästa utsiktspunkt är uppe på åsen vid Löderups strandbad...

...och i Backåkra naturreservat...

...där man kan blicka ner mot Hagestads naturreservat och havet vid Löderups strandbads camping...

Se det ursprungliga bildreportaget på Skånska Resor:



Bloggar om natur, kåseberga,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar