torsdag 2 november 2017

Fler bilder från Söderåsen

...Skäralid och Kopparhatten
Söderåsens nationalpark är en storslagen upplevelse...

Min vandring börjar nere vid Skärdammen...

...varifrån jag går in i Skäralidsdalen

...längs Skärån som rinner i dalens botten...

Ravinens sidor kantas av väldiga rasbranter med block och sten...

Stigen följer den porlande Skärån under höstlig grönska...

Här nere i ravinens botten råder frid och naturens tystnad...

Den väldiga sprickdalen...

...bildades för miljoner år sen när kontinentalplattorna kolliderade

Rasbranterna tillkom under istid när erosionen satte in

Nu viker stigen av från ån...

...och det är dags att ta Offavägen...

...uppför branten...

...upp till platån där bokskogen välkomnar

Vid Kopparhatten öppnar sig vyerna...

...mot Söderåsens sprickdalar

...som är hänförande att se från den här höjden

På färden tillbaka lägger jag märke till stengärdsgårdarna som skvallrar om att detta varit betesmark och utmarker för byarna förr i tiden

Ännu en utsiktspunkt med fantastiska vyer

Höstfärger i ravinens kant

...och där ser jag Skärdammen...

...och snart är jag nere vid den lilla vackra platsen...

...och Skäralids Naturum och Restaurang

Se ursprungliga bildreportaget på Skånska Resor:

Söderåsens nationalpark


Bloggar om höst, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar