torsdag 2 november 2017

Fler bilder från Gyllebo

...vandring runt sjön
Vandring längs Sjöstigen fyra kilometer runt Gyllebosjön är en härlig upplevelse...

Jag har nyss stigit av bussen från Simrishamn och traskar nu en kilometer ner till sjön...

...där det första som möter en, i den här änden av sjön, är den lilla badplatsen...

...utsikten bort mot Gyllebo slott...

...och vyn ut över sjön som är kantad av lummig lövskog

Jag drar mig mot den norra sidan av sjön...

...där första delen av vandringen går längs en liten skogsväg...

...som följer sjösidan där det finns flera platser för rast och fika

Strandkanten är hela tiden nära...

...där man går genom den lummiga bokskogen...

Den lilla skogsvägen korsar en bäck som rinner ut i sjön...

Rester av en gammal vattenmölla vid bäcken...

Nya rastplatser lockar, men jag har redan druckit förmiddagskaffe och...

...fortsätter längs vägen...

...som strax övergår i en stig...

...också den alldeles i vattenbrynet...

En skön sträcka att vandra fram längs...

...hela tiden med utsikt över sjön...

Skuggorna i skogen...

...och solblänket ute på sjön...

...ger en skön och vilsam upplevelse...

När man kommer över på sjöns södra sida förändras skogens karaktär...

Här finns också partier med betydligt blötare områden och det är inte samma sjökontakt...

...förrän man kommer fram till slottets närhet - här utsikt bort mot badplatsen...

...som jag strax återvänder till och det innebär att rundan kring sjön är avverkad

Se det ursprungliga bildreportaget på Skånska Resor:

Gyllebosjön runt


Bloggar om natur, höst,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar