lördag 4 november 2017

Höstutflykten till Odensjön

...en skön och sägenomspunnen plats
Den lilla runda sjön som fått namn efter guden Odens enda öga. Följ med på en vandring kring sjön...

Först ska vi hitta dit. I Röstånga svänger man in till höger på en liten väg strax innan gästgivaregården...

Då kommer man fram till Turistinformationen...

...där man kan få koll på läget...

...överblicka riktningar och avstånd

...och här hittar man den södra entrén till Söderåsens nationalpark. Det är in hit vi ska om vi ska hitta Odensjön...

Här är det bara att följa stigen genom den lilla vackra dalen...

...som heter Nackarpsdalen

...och som kantas av böljande backar...

...som under hösten flammar i årstidens färger

Det är leden med svart markering jag följer här...

...och den går fram i det skönaste landskap

Strax svänger stigen in till vänster i en liten sidoravin...

Bredvid stigen rinner den lilla Ärlabäcken som avvattnar Odensjön...

Plötsligt så bara är man där...

...vid stranden av Odensjön

Etthundrafemtio meter rakt över sjön och nästan tjugo meter djup (förr trodde man att sjön var bottenlös och stod i förbindelse med olika märkliga platser)...

Det vilar en trolsk stämning över den nästan cirkelrunda sjön som är nedsänkt i ett kraterliknande hål och omgiven av trettio meter höga branter...

Jag vill ju se sjön uppifrån också och då får jag gå tillbaka en bit i Nackarpsdalen där jag kom ifrån och istället växla in på lila och orange spår...

...in i den mossiga skogen...

...uppför branten...

...över ett öppet fält...

...fram till kanten av stupet...

...och där är den lilla, märkliga sjön i all sin härlighet...

En liten bäck rinner över kanten och fyller på sjön med vatten (liksom ett antal källor ur berget fyller på sjön med grundvatten)...

Det är en fröjd att titta på den här utsikten...

Längs med kanten här uppe löper en stig runt sjön...

På sina ställen finns det goda möjligheter...

...att blicka ner mot sjön...

...och bergssidorna med rasbranter och skog som omger sjön

Jag tar den här lilla vägen tillbaka till byn Röstånga

Bilderna från en utflykt till Odensjön måndagen den 30 oktober 2017. Jag tog pågatåget från Malmö över Lund och vidare till Stehag där jag bytte till buss 518 som tog mig till Röstånga. Busstationen i Röstånga finns nära Turistinformationen och entrén till nationalparken. 




Bloggar om höst, natur,


1 kommentar:

  1. Lika vackert såväl höst som vår
    Knappast tro det är Skåne vi vandrar i
    Inget fel med att ha minnen från en god förlovnings o bröllopsmiddag åren 1971 resp 1975
    Annexet Tack Ronny för fina bilder Elisabeth Alfreds

    SvaraRadera