tisdag 3 juli 2018

Världens bästa badstrand

...finns på Österlen
Utan tvekan något utöver det vanliga - följ med på en vandring längs denna strand...

Det började inte så bra - där försvinner bussen uppför åsen, här står jag och undrar varför den utlovade solen lyser med sin frånvaro...

Jag går ner till stranden och tittar på utsikten västerut (försöker låta bli att förbanna SMHI och tänker att jag får ge det här en chans...)

Zommar in backafallen där borta - tittar man noga ser man en rad med stora stenar uppe på höjden...

Tyvärr är det ju inte så mycket sandstrand kvar där jag står, så jag ger mig ut på vandring österut...

Jag rör mig genom ett område med fritidshus - här exempel på mera ursprunglig, enkel variant (som jag själv hade föredragit om jag haft en stuga)…

Nu börjar det likna lite mera sandstrand - och himlen ljusnar i väster...

Utsikten österut - nu börjar det bli lite bredd på stranden...

Några enstaka tält ser jag...

...när jag närmar mig campingplatsen...

Vid yttersta kanten mot stranden står husvagnarna i en lång rad...

Ska molnskärmen i öster ge med sig?

I väster ser färgerna bättre ut...

Verkar arta sig...

En solglimt...

...och fin färgsättning av havet...

Havsutsikt mellan husvagnar...

Jag passerar bakom husvagnsraden...

...ut i naturreservatet (längre fram är det först tallskog, sen krypande ekskog där massor av fantastisk liljekonvalj blommar om våren)…

...men jag kan inte slita mig från stranden (ska återvända till reservatet längre fram)…

Molnen luckras upp i öster och havet börjar blänka...

...i väster ligger stranden bred med vitaste sand...

...och där borta stupar åsen i havet...

Ute på havet passerar segelbåtarna...

Tallskogen österut...

...där molnen skingras - här ser vi också exempel på den pågående stranderosionen...

Så får man lön för mödan...

Visst var det värt att ta sig ända hit...

En sådan här vy är rena hälsokuren...

Jag är nu vid den plats där Tyge å rinner ut i havet...

...människor börjar strömma till lockade av det härliga vädret...

När jag ätit min matsäck riktar jag blickarna en bit inåt land - vi är nu i Hagestads naturreservat...

...just i den här delen försöker man återskapa en bit av det tidigare dynlandskapet...

...och jag tittar mig omkring...

...i detta nya Sandrike…

Hedens övergång i strandvegetation...

De små fiskebodarna känner jag igen...

Stranden lockar...

...och några doppar sig i havet...

Vilken härlig dag...

...vid Löderups strandbad och Hagestad - en fin sandstrand som sen sträcker sig vidare runt hela sydöstra hörnet, Sandhammaren och Borrby strand...

När jag kommer tillbaka till campingen blir det kaffe med glass...

Bilderna från en utflykt till Löderups strandbad tisdag 26 juni 2018. Jag åkte buss 322 från Skillinge (dit jag kom med 577:an från Simrishamn) - den bussen, dvs 322, kan man också ta från Ystads station. Tidtabellen hittar du här.

Se också på Skånska Resor:

Sandhammarens sköna strand

Vi fara till skånska Sahara

In i skånska regnskogen och ut på paradisstränderna

Och, en liten brasklapp, fantastiska badstränder finns även på andra håll i Skåne:

Havsbaden i Åhus

Fint fik och härlig strand - riktig sommar i Ystad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar