tisdag 16 maj 2017

Vi fara till skånska Sahara

...och de skönaste stränderna
Här får du en guide till några av smultronställena längs den skånska kusten i sydöst

...tips som också innefattar hur man hittar de ovanliga klitter- och dynlandskapen innanför kustlinjen (som för en skåning kan framstå som rena Sahara...)

Min färd går på cykel från Simrishamn längs havet på sköna cykelvägar ända fram till Skillinge

I Skillinge byter jag till Örnahusvägen...

...och då har jag havet på min vänstra sida under färden (i slutet av reportaget får du tips på hur man kan ta sig hit på andra sätt, även från andra håll).

Från kustvägen svänger jag mot havet när jag ser skylten "Borrby strand" och då hamnar man strax vid den här paradisiska stranden

Tittar man rakt österut kan det se ut så här...

...och vrider man blicken söderut längs den breda sandstranden så är man på rätt spår om man vill finna det första området av klitter och flyttande sanddyner.

Strax söder om Borrbystrands camping finns ett oexploaterat område med delvis öppet dynlandskap. Nära stranden fann jag denna höga sanddyn som var den största jag såg

Påminner mig om de höga dyner man förr ofta kunde se vid Hagestads naturreservat längre västerut (där har havet tagit mycket av sanden och flyttat den österut)

Utsikt norrut från krönet av dynen

Verkar  vara högsäsong för violer i de här trakterna...

Jag dricker mitt förmiddagskaffe på ruinen av ett Per Albin-fort (kan vara ett riktmärke när man letar efter de stora sanddynerna här - det var en bit före fortet som jag hittade området med dynerna)

Jag går tillbaka och njuter av havets färger...

...och säger farväl till Borrby strand för den här gången. Jag har nämligen fler ställen som jag vill besöka.

Nu har jag förflyttat mig en bit söderut, nämligen till Mälarhusens strandbad - en strand som kan tävla med den förra stranden i skönhet och bredd

Här är det dags för den medhavda lunchen, som jag äter medan jag med viss oro betraktar mörka moln som dyker upp, men de verkar skingras något efter en stund

Jag studerar tavlorna med avstånden för den som vill gå Skåneleden längs havet. Det är ju en härlig sträcka här längs Skånes sydöstra hörn med flera naturreservat på rad. Jag ska strax besöka ett av dem...

För att komma dit tar jag Klittervägen, en avtagsväg från Mälarhusvägen norrut parallellt med stranden. När Klittervägen tar slut följer jag en stig in i dynlandskapet.

En liten diskret skylt upplyser om att detta är naturreservat. Reservatet har namnet Sandby backar och beskrivs så här: "Området består av en ovanlig naturtyp med vandrande öppna sanddyner som utgör livsmiljö för sällsynta djur och växter".

Efter en liten stunds vandrande i området dyker det upp mera av sand (jag rörde mig nog mest i nordvästlig riktning)...

...som ökar efter hand

Detta klitter-landskap tillkom under 1700- och 1800-talet...

...efter att ekskogar som tidigare band sanden hade skövlats

Sen planterades tall på stora delar av dynlandskapet, men vid Mälarhusen lämnades ett område skogfritt

Sanden binds nu nödtorftigt av sandgräs och rishedsvegetation

Här trivs en del ovanliga insekter, sandödlan och växter som till exempel sileshår

Själv har jag något annat som tilltalar mig hos den här miljön...

...nämligen den karga estetiska skönheten

Jag vet att det är lite nördigt...

...men se på färgerna här hos olika typer av mossor (bara en sån sak!)

Dags att försöka hitta tillbaka igen...

...vilket jag lyckades med och här sitter jag i Skillinge hamn och dricker eftermiddagskaffe för att samla krafter inför sista etappen på cykelbanan

Nu har jag kommit i höjd med Gislövshammar och blickar ner mot havet över rapsfälten. Snart är jag hemma och nöjd med en härlig kustutflykt...

Bilderna från en cykeltur måndag 15 maj 2017

Nå, hur kommer man till Borrbystrand och Mälarhusen? Med bil följer man Östra Kustvägen från Kabusakorset (om man kommer från Ystad). Under sommartid går det också att komma hit med buss nr 322 som går mellan Ystad och Skillinge - tabell se här.

Wikipedia om Sandby backar

Wikipedia om Mälarhusen

Mälarhusen och Borrbystrand


Bloggar om natur, stränder


1 kommentar:

  1. Tack för ditt fina tips och underbara bilder!

    SvaraRadera