fredag 12 maj 2017

Fler bilder från Drakamöllan

...unikt naturreservat i östra Skåne
Drakamöllan är ett underbart naturreservat med ett unikt och böljande hedlandskap. Mitt ursprungliga bildreportage hittar du här - det som följer här är bonusbilder från reservatet.

Vid ingången till reservatet ser jag betande får. De är viktiga för att hålla landskapet öppet

Jag är på väg in i reservatet, där framme skymtar jag...

...byggnader som tillhör...

...gården Nya Drakamöllan - vilket inte innebär att den är byggd i går utan på 1800-talet (något av husen kan vara ännu äldre och komma från den ursprungliga Gamla Drakamöllan)

Jag passerar ängar med dungar av bokträd som just slagit ut sin första skira grönska

...och nu ska jag ge mig in på hedmarkerna som betats sen urminnes tider

Här har också bedrivits så kallat vandrande jordbruk tidigare. Detta försöker man nu efterlikna genom att då och då plöja delar av heden för att bevara den i ursprungligt skick så den inte växer igen.

Där framme skymtar jag gården Gamla Drakamöllan...

...som ligger vid Julebodaån och har anor från 1600-talet

Namnet lär härstamma från en mjölnare som hette Drake

Man bränner av delar av heden för att den inte helt ska förvandlas till ljunghed utan bevara sin karaktär av blandning av olika sällsynta hedtyper.

Här ser vi flera av dem som hjälper till att bevara det ålderdomliga landskapet...

...nämligen islandshästarna som betar här under sommaren

Här följer nu bilder från heden i naturreservatet, alla tagna när jag rör mig längs Skåneleden (som går från norr till söder i västra delen av reservatet) och på andra leder och stigar i Drakamöllans naturreservat.

Jag låter bilderna tala för sig själva. För mig representerar de en särskild upplevelse, en stund av stor fröjd och frid i den sköna tystnadens landskap (det enda som jag hörde var fåglarnas sköna drillar högt i skyn) där man rör sig skönt upp och nedför backarna eller sitter ned på en kulle i meditativ njutning över vad man upplever...


























































Bilderna från en utflykt till Drakamöllans naturreservat lördag 6 maj 2017



Bloggar om natur, vandring


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar